تبلیغات وبلاگ

كاملترين و جذاب ترين مجموعه آموزشي آكواريوم در ايران

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)


آموزش نگهداري آکواريوم
AQUARIUM TRAINING FROM BEGINNING TO END
كاملترين و جذاب ترين مجموعه آموزشي آكواريوم در ايران
در قالب 2 دی وی دی - DVD
شماره مجوز: 155/89095
آکواریوم و ماهیان زینتی
آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه
از ابتدا تا انتها
ارسال سريع به سراسر كشور

قیمت: 5,000 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)

تبلیغات ویژه وبلاگ

پاداش عضویت در سیستم درآمد فروتلی بازار بزرک محصولات در فروتل

اصول طراحی دکوراسیون داخلی آکواریوم ها

دکوراسیون داخلی آکواریوم
بعد از آبگیری آکواریوم نوبت به تزیینات داخلی یا دکوراسیون میرسدکه با توجه به نوع ماهی های زینتی قابل تغییر است .دکوراسیون زیبا زمانی شکل می گیرد که شما تناسب بین ماهی ها و محیط مورد علاقه آنها را بدرستی در محیطی محدود مانند آکواریوم فراهم سازید.محیطی که بیشترین شباهت را به محیط طبیعی انها داشته باشد.آن وقت می توانید از تمام زیبایی ظاهری و رفتاری ماهیان خود لذت ببرید.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی آکواریوم ها
شاید اکواریوم ها بدون دکوراسیون اکواریوم نباشند و بیشتر شبیه به یک مخزن اب به نظر برسند.بنابراین تزئینات و دکوراسیون ها همیشه مورد توجه بوده و هست.هر اکواریومداری سعی در به وجود اوردن یک محیط زیبا و حتی المقدور طبیعی در اکواریوم میباشد و البته باید این نکته را هم در نظر داشت که دکوراسیون فقط برای تزئینات مورد استفاده قرار نمیگیرد و برای به وجود اوردن محیط های طبیعی ابی برای ماهیان هم مورد توجه میباشد.ماهیان کنار گیاهان و دکورها مخفی میشوند و حتی مکانی را برای تولید مثل و تخم ریزی انتخاب میکنند.اگر از کاربرد دکوراسیون بگذریم فقط انتخاب و خرید ان مورد توجه میباشد که بنا به سلیقه و یا الگوی مورد توجه دکرها و وسایل تزئینی خریداری میشود که باید به چند نکته ساده مانند مرغوبیت و استاندارد بودن کالا و در صورت طبیعی بودن دکور مانند گیاهان آبزی به نوع گیاه و موارد استفاده از آن و سایر مواردی که برای خرید دکورها مورد نیاز است تا اسیبی به ماهیان نرسدتوجه داشت.

برخی از این وسایل تزیینی در شکل زیر نشان داده شده اند:

دکورهایی معمول مانند کوزه،گیاه مصنوعی،سنگ و سایر وسایل .این دکورها در مغازه های اکواریومی یافت میشوند و از انواع کوچک و بزرگ گرفته تا انواع دکورهای مختلف که بسته به سلیقه و نوع رفتار ماهی ها متفاوت و گوناگون هستند.

نمای آکواریوم با دکور سنگی
نمای اکواریوم با دکور گیاه آبزی


ادامه مطلب

بیماری سوراخ شدن سر ماهی (پیشگیری و درمان)

بیماری سوراخ شدن سر (پیشگیری و درمان)


بیماری سوراخ شدگی در سر یکی از شایع ترین بیماری ها در میان ماهیان محسوب شده که اکثرا گریبان گیر خانواده سیکلید ها خواهد شد.بیماری با علائمی مانند تیره شدن رنگ ماهی ،کم اشتهایی و در نهایت به صورت فرو رفتگی هایی در سر و بدن بدون علائم زخم نمایان میشود.دلیل اصلی این بیماری را میتوان به عدم توجه نگهدارنده به غذا و شرایط ماهی دانست.زیرا این بیماری اکثرا به دلیل کمبود ویتامینها و سایر مواد معدنی و....ایجاد میشود و دلیل ان هم تغذیه ماهی به صورت یکنواخت و عدم رعایت شرایط بهداشتی اب خواهد بود.در ادامه متن نهوه درمان و پیشگیری این بیماری توضیح داده میشود

سوراخ شدن سر ماهی

نام بیماری : سوراخ در سر

ریشه بیماری : تک یا خته

علائم بیماری:

1: تیره شدن رنگ ماهی (در خانواده سیچپلایدها)

2: سفیدی رنگ مدفوع

3: بدن لزج

4: کم اشتهایی ماهی

5: به وجود آمدن سوراخ هایی در روی سر و بدن ماهی

6: خراشیدن و کوبیدن بدن به اشیا داخل آکواریوم

شناخت بیماری:بیماری سوراخ در سر تک یا خته ای روده ای است که با حمله به سیستم گوارشی بدن ماهی ضعیف باعث ایجاد سوراخ در سر و بدن ماهی می شود. hexamita یکی از عوامل بیماری سوراخ درسر می باشد. در مراحل اولیه بیماری را می توان با نشانه های ذیل که عبارتند از مدفوع سفید رنگ باریک و بلند، بدن لزج،و کم اشتهایی ماهی تشخیص داد. در مراحل پیشرفته این بیماری در نژادهای سیچیلاید باعث دو رنگی بدن ماهی و تیره شدن رنگ آن می شود و در ماهیان کوچک تر گوشه گیری و حرکت سریع سر ماهی قابل پیشبینی میباشد بیماری سوراخ در سر به دلیل حمله به سیستم گوارشی می تواند باعث کمبود مواد مغذی در ماهی آلوده شود کمبود عناصر یکی از دلایل بیماری سوراخ در سر میباشد.

نحوه درمان:

روش ۱:سریع ترین و بهترین و ارزان ترین گزینه برای درمان بیماری سوراخ روی سر قرص مترونیدازول (Metronidazole) است.این قرص در ورق های 250 میلی گرمی در داروخانه های انسانی موجود است.

250 میلی گرم به ازای هر 10 گالن معادل 37.8 لیتر آب(هر گالن 3.78 لیتر است)
دارو باید 3 بار به صورت یک روز در میان تکرار شود.قبل از اضافه کردن مجدد دارو 25 الی ۳۰ درصد از آب آکواریوم سیفون شود.

روش دوم:استفاده از سرافلاجلول محصول کمپانی سرا (بر اساس دوز مندرج بر روی جعبه دارو)

نکته:هنگام درمان ذغال اکتیو را از فیلترها خارج کنید و تا مدتی حتی پس از درمان بیماری از ان استفاده نکنید

رعایت نکات زیر توصیه میشود:

۱:بالا بردن دمای آب بسته به تحمل ماهی بین 33-30درجه

۲:اضافه کردن یک قاشق غذا خوری نمک بدون ید در هر 20 لیتر

۳:رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی (کمپانی سرا محصولی با عنوان سرا مینرال(Sera Mineral) که حاوی مواد معدنی مورد نیاز ماهیست ارائه کرده که در بازار ایران هم موجود است)

سوراخ شدگی سر ماهی

پیشگیری:

1:رژیم غذایی مناسب مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد غنی (دادن یک جور غذا مانند دل خالی کافی نیست و باید برای ماهیانتان یک رژیم انبوه در نظر بگیرید

2:آب مناسب،شرایط ایدال فیزیکوشیمیایی،دمای مناسب و.....

3:ضد عفونی کردن آب

4:سیفون به موقع آب آکواریوم

ادامه مطلب

آکواریوم کاملی بسازید

اوّلین چیز که در آکواریوم در کف قرار می گیرد لوله های هوا وفیلترهای کف می باشد.
فیلترهای زیر شنی را در سرتاسر کف قرار می دهیم و آن ها را با بست به هم محکم می بندیم تا یک پارچه شوند. سعی کنید تمام کف آکواریومتان را فیلترکف شنی قرار دهید و دو لوله ی گردش آب و هوا را یکی در سمت راست و دیگری را در سمت چپ جای دهید.

بهتر است که شیلنگ هوای این لوله ها را هم با بست به لوله خروجی هوا وصل کنید تاآکواریوم شما رابد منظره نکند .طرز قرار دادن شیلنگ های هوا در آکواریوم اهمیت بالایی دارد چون معمولا بعد از مدتی شیلنگ ها از زیر ماسه و شن بیرون زده و منظره زشتی ایجاد میکند . بهتر است با استفاده از بست های پلاستیکی ، شیلنگ ها را به فیلتر های کفی ببندید.احتیاج نسیت زیاد محکم باشند چون از ورود هوا جلوگیری می شود.

محل سنگ های هوا را مشخص کنید.تعداد سنگ هوا را به نسبت خروجی پمپ انتخاب کنید.بعنوان مثال فرض می کنیم پمپ شما 2 خروجی دارد و ما برای آن 5 محل خروج هوا در نظر می گیریم. 2 تا برای لوله های دو طرف فیلتر کفی و 3 تا برای سنگهای هوا .
سنگهای هوا را یکروز قبل از قرار دادن در داخل آکواریوم در آب قرار داده تا منافذش باز شود وکاملا خیس شوند. بعد از قرار دادن 3 سنگ هوا، شیلنگ آنها را به صورت منظم در کف آکواریوم به کمک بست ها بسته شده تا تکان نخورند . شیلنگ ها را به یکی از گوشه های آکواریوم کشیده وبه سمت بیرون آکواریوم هدایت کنید.

ریختن شن وماسه

در این مرحله شن ها را که قبلاً به صورت اساسی با مواد شوینده شسته اید، یا در آب نمک جوشانده اید و با وسواس بسیار آب کشیده اید، به آرامی و با حوصله روی فیلترهای کفی و سنگ هوا بریزید وبا دست به صورت صاف ویکنواخت در کف آکواریوم پخش کنید.می توانید به آن حالت هم بدهید .شیب دار ویا باپستی و بلندی اما معمولا پس از مدتی ٕچون ماهی ها ماسه ها رو جابجا میکنند دوباره صاف میشود.دقت در شیب دهی ماسه ها بیشترین ضخامت ماسه مربوط به دیواره عقبی آکواریوم و کمترین ضخامت مربوط به جلوی مخزن است.حداقل ضخامت ماسه در عقب مخزن ۸ سانت و در جلوی مخزن ۵ سانت است.

پس از شیب دهی شن و ماسه در کف مخزن ٕنوبت قرار دادن قطعات سنگ و صدف و چوب و یا قطعات مصنوعی برای دکوراسیون است . سعی کنید زیاد آکواریوم را شلوغ نکنید تا هم زیباییش را از دست ندهد و هم فضای آزاد کافی برای شنا کردن ماهی وجود داشته باشد.توصیه بنده این است که تا جای ممکن از مواد طبیعی استفاده کنید و به عنوان مثال :کوزه های سفالی ، شیشه ، سنگ های رودخانه ای ، چوب ، حصیر ، مرجان و صدف از مواد طبیعی هستند که می توان از آن ها در زیبایی آکواریوم بهره جست .

نکات مهمّی در استفاده از بعضی از این مواد وجود دارد؛
۱-به عنوان مثال چوبی که استفاده می کنید را باید از دریا یا رودخانه پیدا کرده باشید چون چوب تازه در آب موادّی رها می کند که برای آبزیان مضر و خطرناک می باشد ولی چوبی که مدت ها در آب بوده و آن را پیدا کرده باشید بی ضرر است.

۲-باید چوبی را که در رودخانه و ... پیدا کردید، قبل از استفاده در آب نمک خوب بجوشانید، بعد در آب معمولی بجوشانید و نهایتاً مدّتی آن را در آب معمولی بگذارید تا مطمئن شوید عاری از باکتری و میکروب و ... است

۳- سنگ هایی که استفاده می کنید نباید آهکی و یا سیلیسی باشد، چرا که ترکیبات آن ها در آب حل شده و به مرور زمان تغییرات شیمیایی در آب پدید می آورند.

۴-صدف ها و مرجان ها (زنده) را هم فقط در آب شور می توان استفاده نمود . میتونید قبل از گذاشتن صدفها و سنگها در آکواریوم با استفاده از قلمو و کمی جوهر نمک , سطح صدف ها را شستشو دهید.در اینصورت صدف ها فوق العاده براق شده و رنگهای اصلی آنها جلوه گر میشود و جرم گرفته شده بر آنها از بین می رود

۵-نکته دیگر در چیدن فضای داخل آکواریوم شما ماهی هایی است که قرار است نگهداری کنید. هر ماهی مربوط به اقلیم خاصّی بوده و نیازمند محیط خاص خود است. ممکن است شما بخواهید ماهیهایی مثل آنجل(فرشته ماهی) را نگهداری کنید، این ماهی به آکواریومی شلوغ و پر از گیاه نیاز دارد. ماهی هایی مثل پنگوسی و سیلورها به محیطی خلوت و باز برای شنا کردن نیاز دارند. ماهی هایی مثل لوچ ها، بلک گوست(روح سیاه) و شارک ها به محیط هایی پر از سوراخ و مخفی گاه نیاز دارند

نکته ! دقت کنید نصب بخاری و نصب فیلتر داخلی که به شیشه میچسبند را نباید تا قبل از آب کردن کامل آکواریوم انجام دهید و اگر هم وصل میکنید از روشن کردن آنها خودداری کنید چون باعث ترکیدن شیشه و برق گرفتگی و یا سوختن وسیله می گردد ! در ضمن دقت کنید شیلنگ های هوا بالاتر از سطح آکواریوم قرار گیرد تا موقع پر کردن آکواریوم از آب , آب را به بیرون هدایت نکنند!

پر کردن آکواریوم از آب
آب تصفیه شده لوله کشی بهترین آبیست که میتوانید استفاده کنید . البته برای از بین بردن کلر موجود در آب شهری میتوان از جند روش معمول استفاده نمایید یا از مواد ضد کلر طبق دستور مندرج بر روی آن استفاده کنید یا آب را به مدت ۴۸ ساعا در جایی بدون حرکت قرار دهید تا تمامی کلر آن خارج شود البته این روش بدون اعمال هزینه خواهد بود.اگر در مکانهایی هستید که آب چاه در اختیار دارید یا آب شهر شما سنگین و دارای املاح زیاد است , آب را قبل از ریختن در آکواریوم باید بجوشانید تا سختی آب از بین برود و سبکتر شود و بعد به مدت 24 ساعت در محلی قرار دهید تا املاح و جرم انها رسوب کند و بعد در آکواریوم بریزید . برای اینکه تزئینات شما موقع ریختن آب به هم نریزند و ماسه ها گود نشود و گیاهان کاشته شده در ماسه کنده نشوند بهتر است با ارامش و دقت اقدام به ابگیری مخزن نمایید

نشا زدن گیاهان آکواریوم
اگر گیاهان طبیعی دارید , مثل کاشتن یک بوته گل آپارتمانی در خاک , با دست ماسه را حفر کنید و ریشه گیاه را به آرامی جمع کرده و در حفره ماسه ای قرار دهید واطراف گیاه را خوب با ماسه بپوشانید . میتوانید از قطعات درشت سنگ هم برای نگهدای پایه گیاه در ماسه بطور موقت استفاده کنید تا وقتی که گیاه رشد کرده و ریشه هایش در ماسه محکم گردد و یا از ظروف سفالی کوچک دارای سوراخ برای کاشت گیاه استفاده کنید و یا از زنبیل های توری پلاستیکی کوچک مخصوص کاشت گیاهان آکواریومی . در موقع کاشت گیاهان باید توجه کنید که گیاهان را در قسمت دیواره عقبی و ته آکواریوم و یا دیواره های کناری بکارید و قسمتهای وسط مخزن را برای شنای ماهیها باز بگذارید تا هم دید و جلوه بهتری داشته باشد و هم ماهی ها بین انبوه گیاهان محو نشوند

آب آکواریوم کمی تیره شده است
نکته ای که خیلی از آکواریومیست ها به آن دقت نداشته و اغلب باعث دلسردی آنها می گردد همین تیره شدن آکواریوم پس از آبگیری کامل است . این تاری حتی در چند روز آینده بیشتر هم خواهد شد اما دقت کنید که نکته مهم در برپایی آکواریوم همینجاست .وقتی آکواریوم را از آب پر می کنید , در واقع اقدام به ایجاد یک اکوسیستم آبی جدید والبته مصنوعی با عوامل بیولوژیک کردیده اید . اکوسیستم هم برای اینکه ایجاد و به یک چرخه تبدیل شود نیاز به فعال شدن باکتریها و زمان کافی خواهد داشت. به همین دلیل صبر و حوصله نیاز ضروری است و خرید ماهی ها باید در آخرین مرحله انجام گیرد .در حالت کلی تار بودن ابتدایی آکواریوم دلیل زنده شدن محیط آکواریوم از نظر بیولوژیکی است . باکتری ها شروع به فعالیت می نمایند و برای همین آب تار شده و حتی کمی بوی گندیدگی پیدا میکند. ولی بعد از یک هفته , بسته به بزرگی و حجم آب آکواریوم , آب تیرگی اش را از دست داده و صاف و زلال میشود! برای سریعتر برقرار شدن اکوسیستم (چرخه)میتوانید چند عدد ماهی با مقاومت بالا مانند زبرا دانیو در آکواریوم رها کنید و یا برای سرعت بخشیدن به برقراری اکوسیستم از محلول های ویژه مثل Aquasafe و EasyBalance و یا کپسول های Bactozym که حاوی باکتری ها و مواد فعال کننده باکتریها هستند استفاده نمایید. بعد از شفاف شدن آب , در واقع تازه در این مرحله است که آکواریوم به درستی نصب و راه اندازی شده و اکوسیستم زنده می گردد و از این لحظه میتوانید اقدام به رهاسازی ماهیها در مخزن نمایید

تعیین p.H اسیدیته آب :
یکی از مهمترین قسمتهایی که در موقع برپایی آکواریوم باید به آن توجه کرد میزان pH آب هست یا درجه قلیایی یا اسیدی بودن آب ! حرف P مخفف کلمه power به معنی قدرت است و حرف H مخفف کلمه هیروژن و در کل به معنای قدرت و میزان هیدروژن محلول در آب گفته میشود . طبق جدول , میزان pH از عدد یک تا 14 تعیین میشود . عدد یک به معنای اسیدی بودن شدید اب است و عدد هفت به معنای خنثی بودن آب و عدد چهارده به معنی قلیایی بودن شدید آب . برای تعیین میزان pH آب از کاغذ ها یا محلول های pH سنج یا معرف ها استفاده میکنیم . با فرو بردن این کاغذها در آب و تغییر رنگ آنها , بر طبق راهنمای جداول , میتوان به میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب پی برد .بسته به نوع ماهی های زینتی پ.هاش باید تعیین شود.برخی از ماهیها در آب اسیدی و برخی خنثی و یا کمی قلیایی زندگی می کنند.برای اسیدی کردن آب آکواریوم از اسید فسفریک یا آب لیمو یا اسید کلریدریک HCL استفاده کرده و برای قلیایی کردن آب از جوش شیرین یا آهک .
ودر اخر برای تعیین شاخص های آب بهتر است از کیت ها و محصولات آماده موجود در بازار طبق دستور مندرج استفاده کرد.


ادامه مطلب

تتراي كاردينال Cardinal Tetra

تتراي كاردينال ( اصلي ) – Cardinal Tetra

دارای نام علمي Paracheirodon axelrodi بوده .حداکثر رشد این ماهی ۲ اینچ (۵ سانت)در داخل آکواریوم است.
کیفیت آب مخزن تترای کاردینال باید بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و اسیدیته آب(پ هاش) در حدود۴ تا ۶ یعنی اسیدی باشد.
تتراي كاردينال مرتبط با تتراي نئون است كه ماهي بسيار جمعي و گروهي به شمار مي رود . تتراي كاردينال حساس به آب نامرغوب و كم كيفيت بوده و به طور كلي نگهداري آن براي تازه كارها توصيه نمي شود .
تتراي كاردينال وحشي در بالاي رودخانه اورينوكو ( Orinoco ) و نگارو (Negro ) ، در كلمبيا ، برزيل و ونزوئلا در جنوب آمريكا زندگي مي كند . آنها بيش تر زمان خود را در لايه ي مياني آب سپري مي كنند .

اغلب تتراي كاردينال با تتراي نئون اشتباه گرفته مي شود و بعضي مردم ترجيح مي دهند تتراي كاردينال را تتراي نئون قرمز بنامند ، هر چند كه آنها دو گونه ي متفاوتند و تشخيص آنها از هم سخت نيست . تنها بايد بدانيد براي خريد كدام يك رفته ايد


هر دو تتراي نئون و كاردينال قوس خطي آبي رنگي دارند كه بدن آنها را دو قسمت مي كند ، زير اين خط يك راه راه قرمز پهلويي مي بينيد كه اگر به تتراي نئون توجه كنيد راه راه هاي بدن آن نيمه ي راه خيلي نا منظم تمام شده است در صورتي كه در تتراي كاردينال راه راه ها خيلي بيش تر ادامه دارد .
نام تتراي كاردينال واقعاً از اين رنگ قرمز كه در سراسر بدن تتراي كاردينال توسعه يافته است ناشي مي شود ، چون شباهت زيادي به لباسي دارد كه تمام بدنش را پوشانده است .


آماده سازی آکواریوم تترای کاردینال

زمان آماده سازي تانك براي تتراي كاردينال اغلب قرار دادن تعداد زيادي گياه در آكواريوم ايده ي خوبيست البته ناحيه ي آزادي براي شناي آنها توصيه شده است .
آنها بايد در گروه هاي حداقل 5 تايي نگهداري شوند كه گروه آنها هرچه بيش تر باشد بهتر است و اگر جاي كافي در آكواريوم داريد ، مي توانيد 10 تتراي كاردينال و يا تتراهاي بيش تري را با هم نگهداريد .

نگهداري از تعداد كمي تتراي كاردينال در آكواريوم سبب استرس و خجالتي شدن آنها مي شود . آنها پرخاشگر نبوده و معمولاً در آكواريوم هاي جمعي با گونه هاي ماهي صلح جو و هم اندازه ي خود نگهداري مي شوند . در صورتي كه ساير ماهيان شما بالا و پايين آكواريوم را اشغال كرده اند نگهداري تتراي كاردينال بهترين انتخاب است كه مي تواند ميانه ي آكواريوم شما را پوشش دهد .

حداقل اندازه آكواريوم براي آنها 24 اينچ ( 60 سانتي متر ) است .
چون تتراهاي كاردينال بيش تر از تتراهاي نئون به كيفيت آب حساسند بهتر است آنها را در تانك بزرگتري نگهداري كنيد چرا كه ثابت نگه داشتن و افزايش كيفيت آب در آكواريوم بزرگتر آسان تر از آكواريوم كوچكتر است . ( مخصوصاً براي تازه كارها )
در صورتي كه شما يك آكواريوميست حرفه اي هستيد و نحوه ي كنترل شرايط آب را مي دانيد ، مي توانيد آنها را در تانك كمتر از 5 گالن ( 20 ليتر ) هم نگهداري كنيد .

چگونه از این ماهی نگهداري شود:

تتراي كاردينال به نيترات خيلي حساس بوده و بايد ميزان نيترات و آمونياك آب پايين باشد . عوض كردن مكرر مقداري از آب مي تواند غذاهاي خورده نشده كه سبب افزايش آمونياك مي شود را از تانك خارج كرده و سبب پايين ماندن ميزان آمونياك آب شود .
نگهداري تتراي كاردينال معمولاً براي تازه كارها توصيه نمي شود .
در مورد شيمي آب شما بايد شرايط آب را شبيه به آب ريو اورينوكو و ريو نگارو تنظيم كنيد . اين رودخانه هاي جنوب آمريكا به خاطر نرم و اسيدي بودن آبشان معروفند و PH آكواريوم شما هم بايد بين 4 تا 6 درجه نگهداري شود . البته ممكن است رفته رفته بتوانيد آنها را با شرايط سخت تر و حتي آب قليايي وفق دهيد ، اما زندگي در آكواريوم آنها را به بيماري حساس تر مي كند .
دماي آب بايد 80.0 - 73.5 درجه ي فارنهايت ( 27-23 درجه سانتي گراد ) باشد كه شما مي توانيد به ندرت آنها را با دماي بالاتر وفق دهيد ، البته بايد دما كم كم افزايش يابد تا ماهي شما ضعيف نشود .

عادت غذایی ماهی تترای کاردینال
تتراي كاردينال وحشي در طبيعت خرچنگ هاي كوچك و كرم مي خورد .
آنها در آكواريوم بيش تر غذاهاي در دسترس را مي خورند و شما مي توانيد به طور مثال آنها را با پولكي هاي با كيفيت و كرم هاي كوچك تغذيه كنيد و بايد توجه داشته باشيد كه تنوع در غذاي آنها خطر سوء تغذيه را كاهش مي دهد

تكثير ماهیان تترا شبیه به هم است:
تتراهاي كاردينال با موفقيت در اسارت تكثير شده اند ، ولي تكثير آنها خيلي سخت است و بيش تر تتراهايي كه در مغازه ها فروخته مي شوند از رودخانه هاي ريونگارو و اورينوكو صيد مي شوند كه اين خود سبب در خطر قرار گرفتن نسل آنها مي شود ولي تا به حال خبري مبني بر اين موضوع ارائه نشده است .
بايد توجه داشته باشيد كه تتراي كاردينال با تتراي نئون متفاوت بوده و تتراي نئون خيلي فراوان است و نه تنها در طبيعت بكلكه در اسارت هم تكثير مي شود .

محدوده ي زندگي تتراهاي كاردينال در طبيعت بيش تر از يك سال نيست و به همين سبب خيلي زود به بلوغ رسيده و قادر به توليد مثل هستند . البته آنها در آكواريوم چندين سال عمر مي كنند .
در صورتي كه مايل به تكثير تتراي كاردينال مي باشيد بايد شرايط مناسب آب را براي آنها به وجود آورده و تغذيه ي آنها را بيش تر با غذاهاي زنده انجام دهيد . در آكواريوم تكثير هم 5 گياه برگدار قرار دهيد .
تتراي كاردينال در آب آزاد از تخم ها مراقبت نكرده و آنها را در لايه هاي پاييني رها مي كند و در آكواريوم ترجيح مي دهد روي گياهان تخم ريزي كند كه مي تواند بيش تر از 500 تخم در يكبار تخم ريزي رها كند .
تخم ها پس از 24 تا 30 ساعت هچ مي شوند و 3 تا 4 روز طول مي كشد تا كيسه ي چربي شكم بچه ها تمام شده و آنها آزادانه شنا كنند .
براي بچه تتراها بايد غذاهاي بسيار ريز تهيه كنيد ، چون دهان كوچك‌ آنها نمي تواند غذاهاي درشت را ببلعد .
بچه هاي تتراي كاردينال به كيفيت آب خيلي حساسند و اگر كيفيت آب آكواريوم شما در حد كافي نباشد ممكن است خيلي از آنها بميرند .
تهديد ديگر براي بچه ها ماهي هاي بالغ است كه چون تتراي كاردينال از بچه هايش مراقبت نمي كند ، ممكن است بچه هايش را ببلعد و به همين سبب در صورتي كه مايل به تكثير آنها بوديد بهترين گزينه انتخاب تانك جداگانه براي بچه هاي تترا مي باشد و يا جدا كردن والدين از تانك پس از تمام شدن تخم ريزي و بارور شدن تخم ها .
و در اخر این ماهی زیبا یکی از بهترین گونه های ماهیان زینتی سازگار با دیسکاس و انجل هاست.
ادامه مطلب

ماهي تتراي قلب خونين ( بليدينگ هارت )


ماهي تتراي قلب خونين ( بليدينگ هارت ) rubrostigma Hyphessobrycon

قد اين ماهي که بومي کلمبيا است تا 9 سانتيمتر مي رسد .شکل آن در مقايسه با ساير تتراها پهن تر است .بر روي باله مخرجي نر و ماده خطوط عاجي رنگي وجود دارد .قسمت فوقاني بدن تيره متمايل به سياه و قسمت زيرين آن قرمز رنگ است .
تکثير آن در شرايط مصنوعي نسبتا سخت است اما غیر ممکن نیست .معمولا براي تامين نياز آکوآريوم دارها ،اين ماهي از مناطق بومي آن آورده مي شود .

ادامه مطلب

شناخت و نگهداری ماهی تیر انداز Archer fish

شناخت و نگهداری ماهی تیر انداز (آب پاش )



نام علمیToxotes jaculatrix:

نام انگلیسی Archer fish:

نام فارسی : ماهی تیرانداز

اندازه : حداکثر طول استاندارد ۲۰ سانتیمتر می باشد.

شرایط اب:این ماهی در اب لب شور زندگی میکند اما میتواند با اب شیرین هم سازگاری پیدا کند

پ هاش: 7.5 الی 8.5

دما: 25 تا 28

شناخت:ماهی تیرانداز با نام علمی (Toxotes jaculatrix) و نام انگلیسی (Archer fish ) از خانواده (Toxotidae ) بوده و دارای 6 گونه در جهان میباشد. آنها در آبهای لب شور سواحل آسیای جنوبی جزایربین هند و اندونزی فیلیپین وقسمتهایی از استرالیا یافت می شوند و به دلیل برخی جذابیتها كه بدان اشاره خواهد شد مورد توجه بسیاری از آكواریوم داران جهان قرار گرفته همین امر موجب گسترش تقاضا برای این ماهی در كشورهای مختلف گردیده و در كشور ما نیز آكواریوم داران اخیرا اقدام به نگهداری از این ماهی استثنایی نموده اند.

ماهی تیرانداز میتواند طعمه خود را که در خارج از آب است به راحتی شکار کند. برای این منظورِ، ماهی تیر انداز در زیر سطح آب در کمین حشره ای میماند که روی برگ یا چیز دیگری در بالای آن قرار میگیرد. ماهی بلافاصله با تصحیح شکست نور هدف گیری میکند و منتظر پرواز آن میماند. پس از آن قطرات آب را به گونه ای زیبا به طرف آن پرتاب میکند.

حشره پس از برخورد با آب به طور مستقیم راهی دهان ماهی میگردد. ماهی تیرانداز قادر است آبی را که در دهان خود نگه داشته است، با بستن سریع سرپوشهای آبششی به خارج پرتاب نماید. نشانه گیری آن همیشه سریع و با دقت صورت میگیرد ولی در مواردی هم که تیر آن به خطا رود با تکرار تیراندازی شانس فرار را از طعمه میگیرد و در نهایت آن را به چنگ می آورد. گاهی هم ممکن است رگباری از ۵ تا ۶ گلوله آبی شلیک گردد.

اندازه ماهی تیرانداز معمولا 25 سانتی متر و معمولا كوچكتر از آن بوده اما توانایی رشد كردن در حدود 40 سانتی متر را هم دارا هستند.

چشمان درشت و تیزبین این ماهی آن را به شكارچی ماهری مبدل ساخته وجود نقاط سیاه – سفید و زرد رنگ كه بطور پراكنده ای در سطح بدنشان میباشد آنها را در مقابل برخی دشمنان طبیعی استتار میكند.

ماهی های تیرانداز می توانند به طور پی در پی و با سرعت زیاد آب را به سمت هدف مورد نظر پرتاب كنند. توانایی آنها در پرتاب آب قابل توجه بوده به نحوی كه قادرند آب را تا ارتفاع 3- 2 متری از سطح آب به بالا پرتاب نمایند. هر چه سایز ماهی ها كوچك تر میشود قدرت آنها در پرتاب كاهش میابد. ماهی هایی كه اندازه ای در حدود 25سانتیمتر دارند تا 1.5متر و آنهایی كه ابعادی در حدود 2 تا 3 سانتیمتر دارند 20- 10 سانتیمتر آب را پرتاب میكنند البته ماهی های تیرانداز توانایی جهش از داخل آب برای ربودن حشرات را دارند و گاها این عمل مشاهده می شود.

از آنجایی كه ماهی تیرانداز مورد توجه بسیاری از آكواریوم داران می باشد و به طور كلی آگاهی داشتن از نحوه زیست و احتیاجات حیاتی هر موجودی برای پرورش آن ضروری است

سازگاری با اب شیرین:همانطور كه در ابتدا اشاره شد ماهی تیرانداز در آبهای لب شور زندگی میكند انها قابلیت سازگاری با آب شیرین را هم داشته و میتوان با رقیق كردن تدریجی آب امكان زیست نمودن شان را در آكواریوم های آب شیرین فراهم كرد.

نگهداری: معمولا برای نگهداری این ماهی از آكواریومهایی استفاده میگردد كه علاوه بر داشتن دكوراسیونی زیبا و نزدیك به محیط طبیعی زندگی آنها ( استفاده از گیاهان مردابی و شاخ و برگ گیاهان كه قسمتهایی از آنها از آب خارج شده اند) امكان رها سازی برخی حشرات بالدار زنده ( مانند مگس پشه و ...) در فضای بسته آن میسر گردد تا بتوان ازنزدیك لحظه های جذاب شكارشدن حشرات توسط ماهی تیرانداز را مشاهده كرد.

چنانچه تمایل دارید كه ماهی تیرانداز را با سایر ماهیها نگهداری كنید میتوانید از چند ماهی اسكات و آنجل مونو كه دراندازه های یكسانی باشند استفاده نمایید.

درجه حرارت مورد نیاز برای این ماهی ها 25-28 درجه سانتیگراد بوده و آبی با pH بین 8.0 تا 7.6 و سختی 15 درجه بسیار مناسب میباشد .

بلوغ:ماهی تیرانداز در سن یك تا دو سالگی به بلوغ رسیده و قادرند( 20,000تا 150,000) عدد تخم بگذارند اما تخمریزی آنها معمولا در آكواریوم انجام نمیگیرد.

تغذیه:درتغذیه ماهی تیرانداز در آكواریوم علاوه بر حشرات و سایر موجودات ریز آبزی استفاده ازغذاهای مصنوعی و فریز شده نیز امكان پذیر است. حتی این ماهی را متوان به غذاهای گوشتی انند دل گاو و گوسفند هم عادت داد
ادامه مطلب

ماهی آذرخش Polypterus

شناخت و نگهداری ماهی آذرخش
(پولی ، اژدر)

نام علمی: Polypterus

خانواده: Polypteridae

نام رایج در ایران:آذرخش . پولی .اژدر

اندازه نهایی:30 سانتیمتر

زادگاه:آفریقا و آفریقای غربی

یکی از زیباترین ماهیهای آکواریومی است با داشتن این ماهی گویی یک خزنده زیبا درآکواریوم دارید یادگاری به جا مانده از دوران دایناسورها با بدنی عجیب مانند اژدها و یا مانند مار و یا مارمولکها این ماهی با دو باله جانبی خود که باله اصلی این جانور محسوب میشود در بیشتر اوقات در حال خزیدن در کف آکواریوم است این ماهی جزو گوشتخواران معمولی است و از لارو حشرات ماهیها نوزادان قورباقه تغذیه میکند این ماهی بیشتر در هنگام شب شکار میکند در فروشگاههای ایران دو گونه از آن وجود دارد نوع ساده و پلنگی آن که با نقش و نگارهای روی بدن شباهت بسیار زیادی به اژدهاهای افسانه ای دارد چون بیشتر وقت خود را در کف مخزن است از شنهای ریز استفاده کنید استفاده از ریشه گیاهان وشاخه های گیاهان پوسیده همراه با گیاهانی کم ارتفاع با برگهای پهن در مخزن نگهداری و نور پردازی ملایم صحنه بسیار زیبایی را بوجود میاورد این ماهیها قلمرو طلبند و اگر میخواهید چند عدد از این ماهیها را در یک مخزن نگهداری کنید باید مخزن بزرگی را انتخاب کنید ماهی اذرخش ماهی بسیار زیبا و متفاوت با ماهیهای دیگر است اگر رعایت سایز شود با بیشتر ماهیهای گوشتخوار سازگاری دارد.

این ماهی بسیار فوق العاده از نظر ساختاری است به چند علت :
1- ساختار دو تنفسی که این ماهی هم از شش هم از آبششش تنفس میکند و با این قابلیت میتواند 5 ساعت بیرون آب زنده بماند
2- مقاومت با دمای پائین حتی در دمای صفر درجه به گونه ای که در این دما بدن را غیر فعال کرده و گویی که جانور مرده باشد ولی در اولین فرصت که دما در حد مطلوب باشد دوباره به حالت اولیه بر میگردد
3- مقاومت با شرایط نامطلوب آب که گوئی اثری در رفتار و زندگی جاندار ندارد
4- بدنی بسار زیبا پوشیده از پولکهای فلس مانند و بالههای چند تکه بسیار زیبا و سری کوچک به شکل مار که از پلی یک ماهی زیبا و مرموز ساخته است .

در ایران به اشتباه به این ماهی آذرخش گفته میشود و طبق معمول نام های من در آوردی روی این ماهی گذاشتند . این ماهی از خانواده Polypteridae و با نام علمیPolypterusشناخته میشود . این ماهی دارای 2 جنس متفاوت است . یکی Polypterus senegalus و دیگری Polypterus ornatipinnis

جنس: Polypterus Senegalus : اسم عمومی این ماهیGray Bichir یا چون ماهی بیشیر خاکستری هست که بهش بیشیر سنگالی هم می گن . باله پشتی دراز و کشیده این ماهی به بالچه های مجزا تبدیل شده که در هر بالچه یک خار و چند شعاع منشعب وجود داره و در حالت افراشتگی حالتی اره مانند به پشت ماهی میده . ماهی سنگالی خاکستری فراوان ترین گونه از این خانواده در تجارت آکوآریوم محسوب میشه . این ماهی بومی آفریقا و حوضه آبریز رودخانه نیل و آفریقای غربی , سنگال , نیجر و گامبیا ست ! بدن این ماهی استوانه ای ( سیلندری ) و مار ماننده . طول کل این ماهی به 50 سانتیمتر میرسه و گاه به وزن 20 کیلو یا بیشتر هم دیده شده

رنگ این ماهی در پشت بدن متمایل به زیتونی و در کناره ها کرم – خاکستری و زیر شکمش شیری رنگ و سفید با خال های ریز سیاه رنگی روی پوست بدن مثل ذرات شن . گاهی در انتهای باله های این ماهی رگه های قرمز دیده می شه که نشونه کمبود اکسیژن و نامناسب بودن آب آکوآریومه و باید آب آکواریوم رو به صورت مطلوب در آورد . این ماهی ساکن آب شیرین و یک ماهی گرمسیریه و دمای 25 تا 28 درجه سانتیگراد رو می پسنده , هر چند که در دمای کمتر هم زیست میکنه اما دمای مناسب 28 درجه ست . p.H مورد تحمل این ماهی 6 تا 8 درجه ست . از لحاظ ظاهری گاهی فک بالایی در این ماهی جلوتر از فک پایینی قرار میگیره . دهان پلی پتروس دارای دندانهای ساده ریز و نا منظمه و بوسیله لثه ها پنهان شده و دیده نمیشه و مراقب باید باشین و تصور نکنین دندان نداره.

سوراخهای بینی این ماهی به شکل لوله در اومده و از پوزه بیرون زده و دلیل اون هم اینه که ماهی بینایی نسبتن ضعیفی داره ولی حس بویایی بسیار قوی ای داره طوریکه مثل یک سگ میتونه طعمه ش رو بو بکشه و پیدا کنه . باله سینه ای در ماهی پلی پتروس دارای ساختار جالبیه و در طی میلیونها سال جای خودش رو به مچ داده . در واقع وظیفه اصلی اون حفظ تعادل ماهی در حالت ایستاده ست . فلس های این ماهی لوزی شکل ( گانوئید ) هست و پوششی زره مانند به ماهی میده و در مقابل خراشیدگی ها و ضربه ها بسیار بسیار مقاومه . بیشیر خاکستری در طبیعت از حشرات , سخت پوستان , نرم تنان , قورباغه ها و ماهی ها تغذیه می کنه . طول عمر این ماهی تا 34 سال گزارش شده . این ماهیان مثل کوسه ماهی ها دارای اسپیراکل و دریچه مارپیچی روده هستن و همین امر در بهتر هضم شدن غذا و بالا بردن مقاومتشون در برابر تغذیه بد موثره . استخوانهای فک بالایی اونها با جمجمه یکی شده . به علت بالا بودن ترکیبات نیتروژن دار در ادرار این ماهیان هر هفته یا 10 روز یکبار تا 25% آب مخزن اونها رو باید با آب تازه عوض کرد . اگر گیاه در مخزن قرار بدیم , ماهی با رفتار ویژه ای در لابه لای اونها کمین می کنه و گاهی سرش رو از لابلای گیاهان رو آبی بیرون میآره . مخزن این ماهی باید سر پوشیده باشه چون استرس یا رد شدن حشرات یا حتا کم شدن عمق آب و گرسنگی باعث بیرون پریدن این ماهی میشه . اگر یکی از این ماهی ها از آب بیرون پریده و بی حرکت افتاده بود , نگران نشید , چون معمولا پس از منتقل کردن ماهی به آب , ماهی دوباره جون میگیره . مشابه همین حالت در زمانی اتفاق میافته که در آب سرد و حتا در آبی با دمای زیر صفر قرار بگیره . گاه تا 5 ساعت هم در بیرون آب زنده میمونن . ماهی بطور کامل بی حرکت میشه و روی آب میاد و وارونه میشه . این تصور پیش میاد که ماهی مرده اما به محض انداختن به آبی با دمای مناسب کم کم جون میگیره و شروع به شنا کردن میکنه . شاید راز بقای این ماهی در طی میلیونها سال همین قابلیت بالای اون در برابر تغییرات شدید محیطی و غذایی بوده ! پلی پتروس ها قلمرو طلب هستن و با هم می جنگن . بهتره که محیط آکواریوم بزرگ باشه و با ریشه ها یا کنده درختان تزئین شده باشه تا هر کدوم از اونها قسمتی از مخزن رو در تصرف خودشون بگیرن . مخزن پلی پتروسها بهتره دراز باشه و گیاه در اون وجود داشته باشه . آب نسبتن سنگین رو بیشتر ترجیح میدن تا آب سبک ! پلی پتروس ها دارای ویژگی منحصر به فردی هستن و اون هم تنفس هوایی هست . این ماهی ها دارای شش هستن و کیسه شنای این ماهی علاوه بر حفظ شناوری به عنوان اندام تنفسی هم ایفای نقش می کنه . یک بخش از این کیسه شنای دو بخشی با یک مجرای دریچه دار یه گلو ( مری ) متصل می شه و در زمان کمبود اکسیژن در آب ( هیپوکسی ) نقش تنفسی ایفا می کنه .

نکته: نکته مهم در نگهداری این ماهی این هست که همیشه باید سطح آب مخزن برای این ماهی ها 5 تا 10 سانتیمتر خالی از آب باشه تا ماهی بتونه از هوا تنفس کنه . این ماهی ها هر چند دقیقه یکبار به سطح آب میان و هواگیری میکنن . به همین علت در صورت مسدود بودن سطح مخزن , ماهی خفه میشه !

تغذیه:این ماهی رو میشه با همه گونه غذاهای گوشتی , چه زنده و چه منجمد و خشک تغذیه کرد . میگو , کرم ها , لارو حشرات مثل کرم خونی , تکه های بریده شده دل گوسفند یا گوساله , نوزاد قورباغه , ماهیان کوچک یا تکه های کوچک ماهی کیلکا , سمندر کوچک ( Newt ) و حتی ماهی های آکواریومی کوچک مثل زبرا و گوپی و مولی رو میشه بعنوان غذا به ماهی داد . از عادت های جالب این ماهی اینه که تا تمام غذایی رو که در مخزن ریختین نخوره , دست از خودن نمیکشه . مخصوصن وقتی چند ماهی زنده در آب می اندازین , تا تمام ماهی ها رو شکار نکنن و نخورن دست از سرشون بر نمیدارن . شکل شکار کردن پلیپتروس ها هم جالبه . ماهی ابتدا بدنش رو مثل مار به نشونه حمله کردن در میاره و دور خیز میکنه و بعد با یک جهش سریع ماهی رو در بین آرواره های خودش میگیره و میبلعه . آرواره ها دارای قدرت بسیار زیادی هستن و در هنگام غذا دادن به اونها باید از پنس یا دستکش کلفت استفاده کرد چون احتمال آسیب رسوندن به انگشتان زیاده . بعلت بینایی کمی که دارن , گاهی پیش میاد اشتباهی انگشت شما رو بجای طعمه گاز بگیرن . این ماهی به سرعت دست آموز میشه و شما رو میشناسه و دوست داره غذا رو از دست شما بگیره و حتا نوازش بشه درست مثل ماهی اسکار . اما نکته مهم در نگهداری این ماهی , تناسب دهان ماهی و اندازه غذا و سایز سنگهای کف آکواریوم هست . اگر از غذایی استفاده می کنید که به کف فرو میره , باید مواظب باشید که به علت ساختار پوزه مانند این ماهی , ممکنه مقداری از سنگها رو هم همراه با غذا ببلعه . هر چند ماهی سنگها رو بیرون می اندازه اما ممکنه اشتباهی تعدادی از اونها رو بخوره و دچار مشکلات گوارشی بشه . به همین دلیل بهتره از شن های ریز استفاده کنید چون این ماهی روی زمین هم دراز میکشه برای جلوگیری از خراشیده شدن بدنش استفاده از ریگ ریز با درشتی 2 میلیمتر مناسبه ! این ماهی رو میشه با ماهی های گوشتخوار و یا ماهی هایی بزرگتر از اندازه خودش در مخزن نگهداری کرد . در این حالت باید مخزن بزرگ باشه و پناهگاهی هم برای این ماهی ها در نظر گرفته بشه تا در اون بتونن پنهان بشن چون از مخفی شدن لذت میبرن

جنسیت: تفاوت جنسی این ماهی چندان مشخص نیست . تنها در زمان تولید مثل میشه از باله مخرجی نر ها که بزرگتر از ماده هاست , پی به جنسیت اونها برد . همینطور ماده ها سر بزرگتری نسبت به نرها دارن . به نظر میآد که یک دوره خشکسالی برای آماده سازی این ماهی برای تخم ریزی محرک به حساب میاد . یعنی ماهی در فصل بارندگی ( که پس از خشکسالی رخ میدهد ) جفت گیری و تخم گذاری می کنه که اوایل مرداد ماه تا اواخر شهریور هاست در این زمان سیلاب های متناوب در حوضه رود نیل رخ میده . در زمان جفت گیری معمولا یک جفت ماهی نر بر سر تصاحب یک ماده با هم به جست و خیز می پردازن . سپس ماهی پیروز در کنار ماهی ماده خزیده و ضربه های آرومی به سر ماهی ماده وارد میکنه . در همین زمان , ماهی نر باله مخرجی خودش رو به شکل یک لیوان در آورده و اونو زیر شکم ماده در زیر سوراخ تناسلی قرار میده تا تخمها در این باله مخرجی گود شده جای بگیرن ! شاید به همین دلیل باله مخرجی نر ها بزرگتر از ماده هاست . ماهی ماده چند صد تخم میگذاره و در دمای معمولی پس از 4 روز نوزادان از تخم خارج می شن . نوزادان در ابتدا به صورت گروهی ( School ) زیست می کنن . ویژگی جالب این ماهیان اینه که نوزاد دارای آبشش های خارجی برگ مانند شبیه به نوزادان قورباغه هستن . ماهیان جوان دارای چند نوار تیره رنگ بر روی بدن هستن که با بزرگ شدنشون به تدریج محو میشن .

جنس PloypterusOrnatipinnis : نام عمومی این ماهی Ornate Bichir یا ماهی بیشیر پر نقش و نگاره و در ایران به آذرخش پلنگی معروفه . ساکن آب شیرین با دمای 26 تا 28 درجه سانتیگراد و طول 60 سانتیمتر .خاستگاهش حوضه رود کنگو بوده و فک بالا و فک پایین مساوی هستن.تعداد بالچه های باله پشتی 9 تا 11 عدد متغیره .این ماهیها شبها شکار می کنن و به صورت انفرادی ( و نه گروهی ) زیست می کنن .سایر ویژگی هاشباهت زیادی به ماهی بیشیر خاکستری داره .فقط اینکه این ماهی کمی خجالتی تر و در مقابل بیماریها بیشتر آسیب پذیرتره . به همین دلیل هم انواع کوچک اون در بازار پیدا نمیشه و قیمت نسبتا بالایی هم داره.
ادامه مطلب

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه به صورت فیلم های آموزشی ( دوبله فارسی )

آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم


در این مجموعه شما با روش های حفظ و نگهداری صحیح آکواریوم آشنا می شوید. تفاوتی نمی کند شما آکواریوم کوچک انتخاب کنید یا یک آکواریوم بزرگ چیزی که در اینجا بیشتر انگیزه و علاقه مندی به یادگیری را افزایش می دهد دانستن گونه های آبزیانی است که می توانید آنها را نگهداری کنید زیرا این نکات برای شما بسیار لازم و ضروری است و داشتن اطلاعات بیشتر در مورد گونه ای که انتخاب می کنید خیلی مفید می باشد چرا که بعضی ماهی ها رشد زیادی دارند و برخی رشد کمتری دارند برخی گیاه خوارند و برخی گیاه خوار نیستند. بنابراین هر چقدر بیشتر در مورد ماهی ها و روش نگهداری آنها یاد بگیرید موفق تر خواهید بود .
در این مجموعه شما موارد زیر را خواهید آموخت :

1- انتخاب ماهی مناسب
2- ساخت و تنظیم آکواریوم
3- زیبا سازی آکواریوم
4- استفاده از گیاهان در آکواریوم
5- نور پردازی و دما
6- معرفی ماهی ها
7- تغذیه
8- تعویض آب
9- نگداری فیلتر
10- کیفیت آب
11- سلامتی ماهی ها
12- پرورش ماهی
به همراه برنامه بی نظیر Plasma Aquarum
آموزش تهیه آکواریوم
Plasma Aquarum دارای 9 آکواریوم مختلف از ده ها آبزی و ماهی های گوناگون از جمله ماهی های آب شیرین, آب شور, مارماهی و حتی کوسه های منحصر به فرد می باشد.
این برنامه به قدری زیبا و با کیفیت ساخته شده است که یک آکواریوم سفارشی گران قیمت به نظر می رسد.
Plasma Aquarum اولین DVD آکواریومی است که برای پلاسمای صفحه عریض و تلوزیون های LCD طراحی شده و یک آکواریوم خیره کننده با کیفیت بالا می باشد.
شما میتوانید جندین دالبی مختلف را برای موسیقی متن انتخاب کنید از جمله : صدای طبیعی آکواریوم , صدای آرامش بخش کلاسیک و …
این برنامه ساعت ها آرامش و سرگرمی را برای شما و تمام خانواده به ارمغان می آورد و برای میهمانیها و ادارات نیز مناسب می باشد.
این مجموعه در قالب دو حلقه DVD شامل آموزش نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی و برنامه آکواریوم ویدئویی به خریداران گرامی عرضه می شود.
به صورت مالتی مدیا ( قابل اجرا در کامپیوتر )

قیمت: 3,500 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم


محل قرار گیری لینک باکس



لینک باکس توکان
 
ساخت سال 1388 مختصر و مفید درباره ماهیان زینتی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده