تبلیغات وبلاگ

كاملترين و جذاب ترين مجموعه آموزشي آكواريوم در ايران

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)


آموزش نگهداري آکواريوم
AQUARIUM TRAINING FROM BEGINNING TO END
كاملترين و جذاب ترين مجموعه آموزشي آكواريوم در ايران
در قالب 2 دی وی دی - DVD
شماره مجوز: 155/89095
آکواریوم و ماهیان زینتی
آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه
از ابتدا تا انتها
ارسال سريع به سراسر كشور

قیمت: 5,000 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه (2DVD)

تبلیغات ویژه وبلاگ

پاداش عضویت در سیستم درآمد فروتلی بازار بزرک محصولات در فروتل

دلفین ماهی مالاوی


دلفین ماهی مالاوی
این ماهی بومی آفریقا و محل زیست آن در دریاچه Malawi میباشد نام دیگر این ماهی Cyrtocara Mooriiاست.
از خانواده Cichlidae و دسته Perciformes میباشد . این ماهی در آبهائی با درجه حرارت حداقل 24 تا 26 درجه سانتیگراد زندگی میکند و ph آب نیز حدودا 7 و بالاتر که معمولا 7/5 است .
این سیچلاید از انواع Mouthbrooder میباشد که از بچه های خود در دهانشان نگهداری میکنند و حداکثر سایز رشد این ماهی 25 cm میباشد.
این ماهی از نظر رفتار در رده سیچلایدهای پرخاشگر agressive محسوب میشود و سازگاری زیادی با تغییرات دمای و سختی و کلر آب و حتی گونه های پرخاشگر دیگر دارد.
رنگ اصلی بدن این ماهی آبی لاجوردی است که هرچه ماهی بزرگتر میشود پر رنگتر و زیبا تر میشود
در زمان ایجاد حالت تهاجمی یا استرس رنگ اصلی بدن کمرنگتر شده و دو لکه آبی پر رنگ در محدوده وسطی بدن به چشم می آید که اگر شما از 2 عدد نر این ماهی در یک تانک استفاده نمائید نر ضعیف تر همیشه دارای این حالت خواهد بود و نر قویتر رنگ آبی یکدست خواهد داشت .
البته همین حالت برای نر غالب نشان دهنده کرنش و احترام ماهی ضعیفتر میباشد و معمولا از درگیری بین آندو اجتناب خواهد کرد .نوع نر این ماهی در حالت بلوغ کامل مانند اکثر سیچلایدهای پرخاشگر دارای برآمدگی در روی پیشانی خواهد شد که قیافه زیبا و دلنشین این ماهی را تا حدود زیادی خشن و غیر عادی خواهد کرد .
این ماهی معمولا با سایر مالاوی ها مشکلی ندارد و البته در سایز بزرگتر خلق و خوی تهاجمی بیشتری خواهد داشت تقریبا همه چیز خوار است و از نظر سطح نگهداری جزو آسان ها (easy to take care) خواهد بود.
سایر مشخصات :
پرخاشگر و مهاجم ( Aggressive) بایستی با گونه های بزرگتر , فعال و پر چنب و جوش نگهداری شود .
با قابلیت تغییر و تعویض پزیری (Changeable) امکان نگهداری این گونه در کوچکی با سایر ماهیها وجود دارد اما در بزرگی ممکن است پرخاشگر شده و حتی ماهیهای کوچکتر را شکار نماید .
مقاوم و پر طاقت (Hardy) قابلیت تحمل شرایط مختلف آب را دارا میباشد و معمولا در شرایط عادی تحت تاثیر بیماری قرارنمیگیرد .
رشد سریع (Fast growth) ممکن است سریع از سایزی که خریداری میشود بزرگتر شود .
رشد این ماهی به نسبت معمولی است اما از بعد از سایز تقریبا 5 تا 6 cm رشد سریعتری پیدا خواهد کرد در مدت نگهداری از این ماهیها عمداتا دمای آب بیش از 27 درجه بوده که بخوبی تحمل کرده اند اگر از این ماهی بخوبی نگهداری شود و به سایز 20 تا 25 cm برسد قطعا یکی از زیباترین و ارزشمندترین ماهیهای تانک شما خواهد بود.

ادامه مطلب

سيکليد پرچمي Festivum

ماهي سيکليد پرچمي( Festivum )
اندازه اين ماهي که بومي آمازون است تا 15 سانتيمتر مي رسد .از انواع خوب و صبور ماهي های آکوآريومي است و هرگز گياهان داخل آن را خراب نمي کند .این سیکلید زیبا را می توان با دیسکاس وفرشته ماهی وسایر ماهیان آرام زینتی نگهداری کرد.تکثیر آن آسان است. لوله تناسلي در اين ماهي چشمگير و بهترين وسيله تشخيص نر و ماده است .



ادامه مطلب

گارگاه پرور ش ماهي

جهت راه اندازي يك گارگاه پرور ش ماهي مي توان به دو روش عمل كرد؛
1- سيستم باز كه در آن آب جريان دارد و آب مورد نظر از چشمه يا محلي تهيه مي گردد
2- سيستم بسته كه يكي از سيستم هاي پر طرفدار مي باشد زيرا در آن آب كمتري نياز است
جهت راه اندازي اين نوع سيستم نيازمند مكان مناسب مي باشد مي توان از ظروف مخصوص ويا آكواريوم استفاده نمود
در پرورش ماهیان زینتی (یا غیر زینتی و سایر موجودات ) از روشها و امکانات مختلفی استفاده میشود که متناسب با شرایط مربوطه است.آنچه در طبقه بندی سیستمهای پرورشی برای تقسیم آنها به سیستمهای باز ،بسته یا نیمه بسته مورد توجه است این مطلب است که تا چه حد میتوان شرایط محیطی را در کنترل در آورده و به خدمت پرورش گونه مورد نظر گرفت.
1 - سیستمها ی باز : به سیستمهای گفته میشود که در آن هیچ گونه کنترلی بر شرایط محیطی نداشته و از شرایط طبیعی برای پرورش تبعیت و استفاده میشود مانند طول روز ،دمای آب و هوا ، فشار جو ، غلظت گازهای محلول در اب و سایر عوامل و فاکتورهایی که بصورت طبیعی در طول زمان دچار تغییرات میشود.
2 - سیستمهای نیمه بسته :
در این سیستمها ، تعدادی از عوامل و شرایط تاثیر گذار محیطی تحت کنترل و مدیریت قرار میگیرد(مثلا سطح اکسیژن آب یا دمای آب و ...).
3 - سیستمهای بسته :
در این سیستمها کلیه فاکتورها و عوامل تاثیر گذار محیطی تحت کنترل و مدیریت بوده و در حد بهینه برای رشد گونه مورد نظر تنظیم میشود.(دما ،نور ،گازهای محلول ..... و از جمله مقدار آب تازه مورد نیاز کارگاه پرورش)
هر یک از سه سیستم فوق میتواند برای پرورش ماهیان زینتی بکار برده شود و انتخاب روش کار بستگی به نوع گونه پرورشی ،امکانات محلی و سطح سرمایه گذاری و .... دارد.
اگر بتوان پرورش ماهي در محيط باز (استخر بتوني يا خاكي، حوض ،تانكهاي با ظرفيت متوسط در محيط باز(500 ليتر به بالا - از جنس پلاستيك يا فايبرگلاس يا ....)) را در زمره سيستم پرورشي باز دسته بندي كرد كه در ان دماي آب متاثر از دماي محيط است و ساير شرايط محيطي نيز در پرورش مستقيما تاثير گذار باشند.در زماني كه دماي هوا به 25 درجه سانتيگراد و دماي آب به حدود 22 درجه سانتيگراد ميرسد ميتوان بيشتر گونه هاي پرورشي گرمابي را در آن پرورش داد(لااقل تا زماني كه شرايط محيطي مناسب است(از حدود اواخر ماه دوم بهار تا آخر تابستان و نهايتا تا مهر ماه در استان گيلان)).اين پرورش ميتواند از تخم گيري تا پروار بندي لاروها و بچه ماهيان و به وزن رساندن ماهيان با استفاده از غذاهاي طبيعي توليد شده در آب و استفاده از غذاهاي تكميلي باشد.اينكه چه گونه هايي ميتوانند از اين شرايط استفاده كنند شايد بتوان از نمونه هاي ماهي آروانا،اسكار ،آنجل ،خانواده زنده زاها،خانواده گوراميها و .... را نام برد.
اينجانب تجربه نگهداري گورامي مرواريدي،گورامي زرد و سه خال ،گوپي ،مولي بالن و ساده،پلاتي ،خانواده گلدفيش(دم چتري،مرواريدي،كله شيري(اوراندا) را در استخر بتوني داشته ام .آنها با استفاده از غذاي طبيعي و دستي به سرعت رشد يافته و به وزن ميرسند.البته پرورش در اين جايگاهها نسبت به تانكهاي كوچكتر محيطهاي بسته مزايايي دارد كه از جمله آنها ميتوان به موارد زير اشاره كرد.
- استفاده از غذاي طبيعي توليدي در جايگاههاي باز و صرفه جويي در هزينه تغذيه.
- افزايش ضريب رشد ماهي با بهبود شرايط پرورشي(تراكم كمتر و فضاي زيستي بيشتر براي هر گونه ،استرس كمتر ناشي از كاهش اثر تراكم ذخيره سازي،كاهش مواد آلاينده محيط آبي در واحد سطح ،كاهش برخورد اجتماعي بين ماهيان،بهيود كمي و كيفي تغذيه و ...)
- كاهش ابتلا به بيماري در اثر تقويت جسمي و بنيه ماهي و بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن ماهي.
- كاهش زمان به وزن رساندن ماهي براي عرضه به بازار.
- امكان از بين بردن عامل محدوديت فضاي پرورشي براي تكثير گونه هاي خاص.
- كاهش هزينه پرورش
- عوامل ديگري نيز وجود دارند كه از حوصله حقير و اين پست خارج است.
معايب سيستمهاي باز:
- بايد اطلاع دقيقي از شرايط زيستي گونه پرورشي داشته باشيد تا بتوانيد آن را با شرايط جايگاه باز منطبق كنيد.
- بايد اطلاع درستي از تغييرا ت كليمايي(آب و هوايي) محل پرورش داشته باشيد و دامنه متوسط تغييرات محيطي را براي محل جايگاه بدانيد.
- بايد توان شناسايي بيماريها و تهديدات محيطي جديد (نسبت به كار در محيطهاي كنترل شده و آكواريومها) كار در جايگاههاي باز را دانسته و راهكار مناسب را نيز شناسايي كرده باشيد.
- بايد توان و آگاهي لازم را براي استفاده از شرايط محيطي جايگاههاي باز و استفاده از آن به عنوان سيستم مكمل جايگاههاي بسته پرورش ماهيان را داشته و با تلفيق مناسب اين دو سيستم بتوانيد در پيشبرد اهداف پرورشي موفق شويد.
طبعاً ميتوان گونه هايي از ماهيان زينتي را در تمام طول سال در جايگاههاي باز پرورش داد و يا بطور دائم آنها را در سيستمهاي بسته و كنترل شده پرورش داد .آنچه مهم است استفاده از امكانات سيستمهاي باز در كنار جايگاههاي بسته پرورش ماهيان زينتي است تا به عنوان عاملي مكمل در خدمت اهداف پرورشي قرار گيرد.همانطور كه در بسياري از موسسات داخلي يا خارجي از امتيازات هر دوگونه سيستم پرورشي در كنار يكديگر و به عنوان مكمل هم استفاده ميشود .هر چند لزومي بر استفاده توام آنها وجود ندارد.كاربرد سيستمهاي مدرن بسته پرورشي با كنترل تمام پارامترهاي تاثير گذار ، امكان پرورش هر گونه اي را در هر كجا و هر زمان مقدور ميسازد و هدف از ارائه توضيحات بالا براي آشنايي كلي با يكي از سيستمهاي بكار رفته بوده و هدف مقايسه اي را دنبال نميكند.
اميدوارم لغزشهايم را ببخشيد و در تصحيح آن ياريم رسانيد.
مطلبي كه به خدمتتان نقديم ميشود،ترجمه يك مقاله( GUPPY CULTURE IN ISRAEL USING CLOSED SYSTEM) در رابطه با پروش متراكم ماهيان زینتی در سیستم بسته در كشور اسرائيل است.توجه به آن ميتواند در روشن كردن ذهن و نزديكي آن به شرايط عملی وکاربردی پرورش ماهیان زینتی در سطح بزرگ مفید باشد .این مقاله قبل از صدمه دیدن اطلاعات تالار در تاپیکی به نام ( تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در جایگاههای بزرگ ) ارائه شده بود و در پی از دست رفتن اطلاعات قبلی و پاک شدن تاپیک نامبرده ،به دلیل اینکه مطابق با محتویات تاپیک جاری است در این جا ارائه گردید.
پرورش متراكم ماهي گوپي با استفاده از سيستم بسته(سیستمی که شرایط پرورش و محیطی تحت کنترل در آورده میشود) :
پرورش ماهيان زینتی در اسرائيل از 8 سال پيش آغاز شده و اكنون حدود 20 مزرعه پرورشي وجود دارد.بيشترين اين مزارع در منطقه آراوا در جنوب اسرائيل قرار دارند.ماهي اصلي پرورش عبارتست از گوپي و آنجل. كه حدود 80 درصد توليد ماهيان را در بر ميگيرد.ماهيانه حدود 700 هزار گوپي از اين مزارع به خارج صادر ميشود كه عمدتا به اروپاي غربي و ‍ژاپن صادر ميشود.
واريته هاي متداول گوپي پرورش یافته عبارتند از king-cobra red, king-cobra green, tuxedo-red, blue-tail, و red blond ، واريته هاي جديدي نظير blue mosaic, pingu , tuxedo-yellow نیز بوجود آمده اند.
هر مزرعه پرورش بين 1000 تا 3000 متر مربع وسعت دارد.براي تامين حداكثر ضريب امنيت بهداشتي ،هر مزرعه بطور كامل از مزرعه ديگر مجزا شده است و ارتباطي بين سيستمهاي آبي آنها نيست.هر مزرعه گوپي بين 50 تا 100 هزار قطعه ماهي گوپي در ماه براي صادرات توليد ميكند.
گله هاي مولد از تكثیر كنندگان خصوصی در آلمان و روسيه خریداری و به كشور وارد شده و 6 ماه درمناطق مجزايي در قرنطينه نگهداري شدند.فرزندان اين گله ها به عنوان گله هاي مولد در مزارع مورد استفاده قرار گرفتند.بازديدهاي دامپزشكي نیز بطور منظم از مزارع پرورشي صورت گرفت.
احدات مزرعه و تانكها :
مزارع پرورشی تشکیل شده از ساختمانهاي پرورش ماهي که نسبت به دمای محیط،عايق حرارتي ساخته شده اند و شامل كف بتوني و زهكشي مناسب هستند. از استخرهاي روباز بيروني برای پرورش استفاده نشده است.غالب تانكهاي پرورش از مواد پلاستيكي ساخته شده اند.تانكهاي پلاستيكي صاف و صيقلي بوده و براي تميز كردن و ضدعفوني بين دو دوره بسيار مناسب هستند.اندازه و شكل تانك مورد استفاده متناسب با اندازه و سن گوپي ها است.معمولا تانكهای كوچك براي نسل كشي از مولدین و نگهداري بچه ماهيان استفاده ميشوند.تانكهاي بزرگتر براي ماهيان در حال رشد به كار ميرون
ارتفاع آب در امر پرورش از اهميت برخوردار است. در تانك پرورش ماهيان بزرگ ، ارتفاع كمتر از 100 سانتيمتر و در تانك بچه ماهيان 60 تا 80 سانتيمتر مناسب است.هر تانك از تانك ديگر كاملا مجزا است.آب هر تانك از ميان فيلتر بيولو‍‍يكي كه در هر تانك تعبيه شده به چرخش در مي آيد(فيلتر 10 درصد از ظرفيت تانك را ميگيرد).روزانه 5 تا 10 درصد از آب تانك با آب تازه تعويض ميگردد.بافت مديوم بيوفيلترها از مواد پلاستيكي ساخته شده است و فيلترها در فواصل زماني معين تميز ميشوند.در هر مزرعه دخیره گاه فیلترهای بیولوژیک فعال وجود دارد تا جایگزین فیلترهای تعویض شده شوند.تانکهای هر مزرعه در سالنهای پرورش مستقلی قرار گرفته و هر سالن باسیستمهای گرمایشی (تبادل حرارتی)گرم شده تا دمای آب به حد 24 تا 27 درجه سانتیگراد رسانده شود.
آب :
آب در دسترس در منطقه ، قلیایی و سخت است و اسیدیته 7.5 تا 8.5 دارد و .... ، قبل از اینکه آب وارد تانکهای ماهیان شود،از میان فیلترهای کربن فعال گذر کرده و برای جلوگیری از مشکلات گازی ،هوادهی میشود.(خصوصا بیماری حباب گازی).با کاربرد شبکه مخصوصی بر روی ساختمانهای پرورشی ، رشد جلبکها کاهش داده میشود.کاربرد این روش به انضمام استفاده از بیوفیلترها امکان ایجاد آب شفاف و تمیز را فراهم میکند.پرورش ماهیان در این آب به آنها کمک میکند تا با شرایطی مشابه انچه در جایگاههای مشتریان وجود دارد تطبیق یابند.در آب شفاف و تمیز امکان بررسی و مراقبت بهتر از حالات و وضعیت ماهیان فراهم میشود.
تغذیه :
از آنجائیکه ماهیان در آب تمیز و شفاف پرورش داده میشوند و غذای طبیعی در اختیارشان نیست ، توجه زیادی به کیفیت و منابع غذایی میشود.برای جلوگیری از مشکلات تغذیه ای ،ماهیان با غذای خشک با کیفیت بالا تغذیه میشوند.که شامل 30 تا 40 درصد پروتئین به انضمام مکملهای ویتامینه و رنگدانه های غذایی است.
اندازه پلت های غذایی متناسب با اندازه ماهیان تنظیم میشود.بچه ماهیان نورس و لاروها با نوزادان آرتمیا تغذیه میشوند و روزانه به اندازه 5 درصد بیوماس ماهیان(وزن توده زنده ماهیان) به آنها غذای خشک داده میشود.این مقدار غذا در 3 تا 5 نوبت غذایی تقسیم و در اختیار ماهیان قرار میگیرد.
آب و مدیریت بهداشتی :
به دلیل کمبود آب و گرانی نیروی انسانی ،سیستم پرورش متراکم ماهیان گوپی انتخاب شده است.بطوریکه تراکمی در حدود 10 برابر مزارع پروش گوپی در آسیای جنوب شرقی دارد.ماهیان در محیط کاملا کنترل شده ای پرورش می یابند.همه پارامترهای پرورش بطور مرتب بررسی میشود از جمله آمونباک ،نیتریت ، نیترات،اکسیژن و حرارت .آب بسیار تمیز و شفاف از عملکرد توام فیلترهای مکانیکی و بیولوژیکی فراهم میشود.ماهیان تانکهای مختلف ،برای شناسایی و ردیابی علائم هر مشکلی تحت آزمایشات میکروسکوپیک قرار میگیرند.
ماندگاری ماهیان بسیار خوب است و 70 تا 80 درصد بچه ماهیان نورس به اندازه بازاری میرسند.از انجائیکه ماهیان در تمام طول دوره پرورش در بهترین شرایط نگهداری میشوند ،لزوم استفاده از عملیات درمانی خصوصا استفاده از آنتی بیوتیکها توسط تکثیر کننده ها منتفی میشود.این مطلب به وارد کنندگان ماهی کمک میکند تا در صورت بروز مشکلاتی در گله ،با کاربرد عملیات درمانی معمولی به مدیریت مساله پرداخته و تغییرات کمی در مقاومت ماهیان بروز کند.
تراکم ذخیره سازی :
هر تانک خالی قبل از ماهیدار شدن ضدعفونی شده و با آب تازه پر میشود.در انتهای هر مرحله ماهیان بوسیله سایز کننده های مخصوصی سایز بندی شده و از لحاظ کیفیت رتبه بندی میشوند.سپس با تراکمی جدید بر اساس اندازه و سن ماهی ، دوباره در تانکهای جدیدی برای پرورش ذخیره میشوند.
تراکم ذخیره سازی متناسب با سن و اندازه ماهی تغییر میکند ،به ترتیب زیر:
- گله های مولد : 250 ماده و 50 نر به ازاء هر تانک 500 لیتری.
- بچه ماهیان نورس(1 تا 30 روزه) :2000 تا 4000 قطعه به ازاء هر تانک 500 لیتری.
- ماهیان : (31 روزه تا 3 ماه) : 10 هزار تا 30 هزار قطعه در تانکی با 20 مترمکعب گنجایش.
بازار یابی :
گوپیها طی 2.5 تا 3 ماه سن به اندازه بازاری میرسند(طول کلی 3.5 تا 4 سانتیمتر).نرها و ماده ها با یکدیگر پرورش می یابند.قبل از بازار یابی ماده ها بوسیله جدا کننده های مخصوص از نرها جدا میشوند.
تفکیک نهایی بر اساس اندازه و کیفیت بصورت دستی انجام میشود.آخرین کنترل کیفیت با نگاه کردن ماهیان در آکواریوم بر روی آنها صورت میگیرد.
گوپیهای نر و ماده در یک محیط پرورش و رشد یافته اند و از این نظر با یکدیگر تفاوتی نداشته و به یک اندازه فروخته مشوند.
تولید کنندگان حرفه ای قبل از اینکه به صدور ماهیان گوپی اقدام نمایند آنها را در شرایط آبی مختلفی که متناسب با مناطق خریدارانشان است برای سازگاری بیشتر، تطبیق میدهند.

ادامه مطلب

چاقو ماهی (Clown Knife Fish)


چاقو ماهی (Clown Knife Fish)
چاقو ماهي دلقك يا همان چاقو ماهی( Clown Knife Fish)يكي از ترسناك ترين ماهيان آب های گرم است. سر كشيده ، فك پائيني (متحرك) بزرگ . پشت قوزدار ،قيافه ای عجيب و غريب، اين ماهي را شكل مي دهد.شنا كردن آنها شب هنگام به عقب و جلو بسيار جالب است .اين ماهي بومي تايلند ،مالزي ،هند و سوماترا است.اغلب چاقو ماهيان بيشتر فعاليتشان را در شب هنگام انجام مي دهند ماهيان بسيار انعطاف پذيری بوده و قادر به شنا كردن به جلو و عقب بصورت يكسان هستند . وقتي تغيير جهت مي دهند مي توانند در طول بدنشان بپيچند به طوری كه ممكن است تصور شود اين ماهيان فاقد استخوان پشتي هستند . با وجود طول زياد و جثۀ بزرگ عرض بسيار كمي دارند . چنين حالتي به آنها اين اجازه را مي دهد كه در جاها و فضاها ي بسيار كوچكي جا شوند كه حتي صاحبان ماهي هم تصور كنند كه چاقو ماهيشان همچون كرم خزيده و بدان جا رسيده است .
نام اين ماهي نايف يا همان چاقو ماهي است . علت نام گذاري آن هم به اين دليل است که ظاهر و فرم بدني اين ماهي شبيه يک چاقو است . ( اگر به عکس هاي زير دقت کنيد متوجه اين موضوع مي شويد ). از خانواده ي Notopter Idae است و با نام علمي Notopterus Chitala شناخته مي شود و به نواحی : تایلند ، هند ، مالزی ، سوماترا و برنئو تعلق دارد .
ماهي نايف فوق العاده متجاوزه و داراي خلق و خوي وحشي هستش . بدن اين ماهي داراي نقش و نگارهای زيبايي هست و فقط رنگ توسي اين ماهي به ايران وارد شده که از گونه هاي ديگر هم کم خطرتر و داراي نگهداری آسانتر مي باشد . ولي در کل داراي رنگ هاي نوع هاي ديگري هم دارند که تاکنون 7 نوع از آنها شناسايي شده اند . اين ماهي همه چيز خوار هست و هر چيز رو به سادگي ميبلعد ولي در غذا خوردن کمي سختگير هستند که ميتوان با مرور زمان اين مسئله رو بر طرف کرد . دندان هاي تيزي دارد و دااي دو فک بالا و پاييني هست . هم در فک پاييني و هم در فک بالايي 2 دندان نيش دارد و در کل 12 دندان دارد . دقيقاً مثل يک بچه ي 2 ساله ميماند که بايد به زئر به او غذا داد . ( دز غذا خوردن فوق العاده بي ميل هستند ). با وجود اينکه ماهيان خشني هستند ، فوق العاده خجالتي اند و از نور فراري اند و فقط شبها در آکواريوم جنب و جوش دارند . براي همين شما بايد هميشه يک مخفي گاه درست کنيد تا نايفتان در روز در آن مخفي شود . يکي از نکات جالب اين ماهي اين هستش که هم ميتواند به جلو و هم به عقب شنا کند . داراي استخوان هاي غضروفي مانند بسيار نرم هستش که در کمترین فضا قادر است چرخش 360 درجه داشته باشد .
ادامه مطلب

بیماری های ماهیان آکواریومی

نحوه شناسايي ماهی ها بيمار
به طور کلي رفتار و وضع ظاهری ماهي بیمار از ماهيهای سالم متمايز است ، بنابراين به آساني مي توان در يک آکوآريوم بين تعداد ماهي ، یک يا چند ماهي بيمار را شناسايي نمود .عوامل ظاهری عمده ای که در تشخيص و شناسايي ماهي بيمار موثر هستند عبارتند از :
1- بي حال شدن ماهِي
2- فرار نکردن در اثر تحريک يا ترساندن
3- شنای غير طبيعي
4- جداشدن از ساير ماهي ها و کناره گیری کردن از آنها
5- ماليدن بدن به ديواره ها يا کف
6- ماندن در سطح آب
7- بازنگه داشتن دهان
8- سريع شدن تنفس و افزایش تعداد آن در دقيقه
9- پريدن از آب
10- کم رنگ شدن سطح بدن
11- خونريزی جلدی
12- سخت شدن يا پاره شدن باله ها
13- تا خوردن باله ها
14- ظهور لکه های سفيد يا قرمز بر روی بدن
15- پِيدا شدن لکه های ابر مانند بر روی بدن
16- امساک يا غير طبيعي بودن تغذيه
هر ماهي بِيمار ممکن است يک يا چند عامل از عوامل مذکور را نشان دهد .در هر صورت بلافاصله پس از ظهور علائم بايد در اسرع وقت نسبت به شناسايي و کنترل عامل بِيماری زا اقدام نمود ، در غير اين صورت ممکن است ماهي ها در وضعي قرار گيرند که کنترل يا مداوای آنها امکان پذير نباشد .در ادامه به بررسی برخی از بیماریهای ماهیان زینتی(آکواریومی)می پردازیم:
1) ماهی جدید شما بدون هیچ گونه نشانه بیماری مرده است؛علائم این بیماری معمولاً از قراردادن در محیط جدید بوجود می آید.افزودن ماهی به تانک گرم جدید می تواند ماهی را شک زده کند و در بعضی مواقع مهلک باشد.در انتقال ماهی از تانکی به تانک دیگر شرایط برابر محیط وکیفیت آب را لحاظ کنید.
2)از دست دادن اشتها؛یک مشکل محیطی،ماهی که به تازگی اضافه شده است ،خوردن اغلب غذاها به جز غذاهای زنده را رد میکند.درمان :شاید به خاطر شرایط بد آب و وجود اوره زیاد باشد.مقداری از آب آکواریوم را تعویض نمایید.همچنین ممکن است به خاطر استرس بوده باشد. با ماهی های خود مهربانترباشید.
3)ظاهر شدن پرده ای نسبتا سفید بر روی چشم ماهی؛به دلیل شرایط بد آب و وجود کلرین در آب.روش درمان :برای کیفیت بد آب: تعویض منظم آب از جمله احتیاجات ماهی ها هستند.برای وجود کلر:از داروی ضد کلر قبل از قرار دادن ماهی در تانک استفاده کنید.و یا مدت 24 ساعت بعد از پر کردن تانک ماهی ها را بدان منتقل کنید.
4)باله ها سیخ ایستاده اند و ماهی پف کرده است؛این بیماری به دلیل استسقا(آب آوردن شکم)بوجود می آید.راه درمانی برای آن نیست هر جند بظر می رسد بیماری باکتریایی است.
5)کرم های کوچکی چون انگل ها ار ماهی ها آویزان هستند و ماهی مدام خود را به سنک های داخل آکواریوم می مالد؛کرم های لنگری(Lernea)باعث این بیماری در ماهی میشوند.ممکن است تعداد زیادی از انگل ها در اطراف ماهی ها و در تانک شما موجود باشد.می توانید از داروی ضد انگل و یا نمک استفاده کنید.
با توجه به شکل زیر به برخی از بیماریهای شایع ماهیان زینتی می پردازیم:
**شکل شمارۀ 1) لکه های سفید کوچک بر روی بدن سر و باله ها ؛ عامل بیماری سفیدک (ایک) است.روش درمان:بیماری ای بسیار مطرح (خصوصاً در آکواریوم های جدید) روش های مختلفی برای جلوگیری از انتشار آن وجود دارد که بهترین آن استفاده از نمک است(1 قاشق چایخوری به ازای هر 4 لیتر آب) یا محلول های ضد سفیدک به میزان ذکر شده بر قوطی محصول.
**شکل شماره های 2و3)کرک های پنبه ای شکل بر روی بدن؛عامل بیماری قارچ ها(از جمله قارچ دهان) است.روش درمان بیماری:در صورت مشاهده این بیماری میتوانید از داروهای قارچ کش چون "مالاشیت گرین" و حمام نمک استفاده کنید.(1 قاشق چایخوری برای هر 4 لیتر آب)
**شکل شمارۀ4)ماهی ها در کف آکواریوم نفس نفس می زنند.در اطراف آبشش ها رگه های قرمزی به چشم می خورد؛عامل بیماری به احتمال زیاد به خاطر کمبود اکسیژن و یا نوعی بیماری آبششی است.روش درمان :اگر ماهیان زیادی دارید پمپ هوا کارساز خواهد بود.به اندازه ی کافی اکسیژن در اختیار ماهی ها قرار دهید.در مورد بیماری آبششی اطلاعاتی در دسترس نمی باشد.
**شکل شمارۀ 5)کرم هایی از آبشش ماهی آویزان شده اند و ماهی دائم نفس نفس می زند؛عامل بیماری ماهی کرم آبشش ((Dactylogyrusاست.روش درمان:یکی دیگر از انگل ها می باشد.از دارو های ضد انگل طبق دستور استفاده کنید.
**شکل شمارۀ 6)رنگ قسمتی از پوست بدن ماهی کدر تر شده است؛عامل بیماری تولید بیش از حد بلغم در بدن ماهی است.راه درمان :این بیماری توسط فقدان برخی مواد معدنی ظاهر می گردد.سعی کنید از ریز مغذی ها و ویتامین های گروهB استفاده کنید.
**شکل شمارۀ 7)قرمز شدن پوست،یا پدیدار شدن نقاط قرمز بر روی باله های ماهی؛عامل بیماری ویروس،زخم شدن،عفونت باکتریالی؛راه درمان :ویروس ها تنها توسط میکروسکوپ قابل مشاهده هستند و بیماریی علاج ناپذیر است ولی می توانید در مراحل اولیه از آنتی باکتری ها و یا حمام نمک طولانی مدت استفاده کنید.(3-5 گرم برای هر لیتر برای مدت چند روز)
**شکل شمارۀ 8)فرسایش در غشای نرم باله های ماهی؛علایم بیماری دم خوره، فاسد شدن باله های ماهی توسط عوامل انگلی یا ویروسی محیط.راه درمان :قبل از بروز عفونت ثانوی درمان را شروع کنید.عفونت ثانوی بعد از چند روز قسمت اعظم باله ها را از بین می برد.برای درمان می توانید از آنتی بیوتیک ها به همراه حمام نمک استفاده کنید.
مسلما آکواریوم داران می خواهند ماهی های خود را حفظ کنند و به همین منظور اقدام به خرید برخی داروها می کنند و در بعضی مواقع این داروها موثر واقع می شود.ولی یک هشدار قبل از مصرف این دارو ها باید مورد توجه قرار گیرد:بعضی از دارو ها می توانند در مدت طولانی زیان آور باشند. درمان توسط "مالاشیت گرین" و "متیلن بلو" می تواند موثر باشد ولی متاسفانه همین داروها برخی از باکتری های مفید را نیز از بین می برند. برخی از دارو ها در طول مدت درمان موجب می شوند کربن و زئولیت از بین بروند. و این امر عامل موثری است که با از دست دادن این باکتری ها(مواد) نیم چرخه ی کربن/ زئولیت ناقص بماند.

حمام نمک چیست؟
یکی از راه های موثر در درمان بیماری ماهی ها حمام نمک است که مزیت آن از بین نبردن باکتری های مفید می باشد. حمام نمک یکی از بهترین داروهای ضد عفونی کننده و ضد قارچ است.اگر می خواهید برای درمان از غلظت زیاد نمک استفاده کنید بهتر است به تدریج مقدار نمک مورد نظر را اضافه کنید تا به ماهی ها هم فشار وارد نشود و دچار اختلال نگردند.در بعضی از مواقع استفاده از حمام نمک برای مدت کوتاه می تواند بسیار مفید و موثر باشد.برای این منظور از مفدار بیشتری نمک استفاده می کنیم.(10 گرم بر لیتر برای مدت 30 دقیقه)

و در آخر، بهترین راه پیشگیری از مبتلا شدن ماهیان زینتی به بیماریهای ذکر شده،نگهداری ماهیان زینتی در شرایط سالم یعنی آب سالم ،غذای سالم واز همه مهمتر رفتار سالم شما با ماهی های زینتی است.
ادامه مطلب

سیکلیدهای آسیایی Asian Cichlides

سیکلیدهای آسیایی
سیکلید بندی Banded chromide
دارای نام علمی Etroplus canarensis واز خانواده بزرگ سیکلیده هاست.این ماهی بومی رودخانه های جنوب غربی هندوستان میباشد.صلح طلب وسازگار با ماهیان زینتی است لذا برای نگهداری در آکواریوم های عمومی یک گزینه ایده آل است.بهتر است در آکواریومی با وسعت زیاد وعمقی کم نگهداری شود.دکور آکواریوم سیکلید بندی باید دارای چیدمانی از چوبهای پیچ و تاب دار مرداب همراه با مخفیگاه و پوشش گیاهان مقاوم مانند Java fern.در طبیعت به اندازه 15 تا 22 سانت رشد میکند ولی در آکواریوم بین 8-10 سانت بزرگتر گزارش نشده است.حرارت مطلوب برای نگهداری از سیکلید بندی باید مانند محیط طبیعی رودخانه بین 22-28 درجه سانتیگراد باشد.پ هاش 6-6/5 مطلوب است.از نطر سختی آب باید در آب تقریباً سخت نگهداری شود.گیاه خوار است.با ماهیانی از خانواده بارب ها_دانیو ها- لوچ ها سازگاری کامل دارد.بین جنس ماده ونر علامت واضحی وجود ندارد وفقط در دوران تولید مثل و بر اساس تغییر رنگ قابل شناسایی است.
سیکلید کروماید نارنجی(قرمز) Orange Chromide
بومی تالابهای هندوستان وبنگلادش می باشد.از خانواده بزرگ سیکلیده ها،دارای نامهای علمی Etroplus maculatus, Chaetodon maculatus.دارای خلق وخوی آرام وسازگار با ماهیان زینتی.همه چیز خوار بوده(گوشتخوار -جلبک خوار-انواع غذای زنده، میگوی آبشور سخت پوستان توبیفکس،انواع غذاهای پولکی وپلیت) و برای نگهداری در اکواریومهای عمومی مساعد است.حداکثر رشد سیکلید کروماید نارنجی 8 سانت(3.5 اینچ) در محیط محصور اکواریوم است.دمای 25 درجه سانتیگراد با پ هاش 7-9 وسختی آب 5-30مطلوب است.در تمامی سطوح آکواریوم پرسه می زند.به مخزنی با فضای حداقل 20 گالن(78 لیتر)برای نگهداری نیاز دارد.
سیکلید ایرانی Iranocichla hormuzensis
دارای نام رایج سیکلید ایرانی-هرمز و نام علمیIranocichla hormuzensis واز خانواده بزرگ سیکلیده ها میباشد.
بومی سرزمین مان ایران و در رودخانه های جنوب ایران مناطقی شامل مهران , سرزده و رسول در هرمزگان به وفور یافت میشود ،معمولاً در آبهای شفاف تا تیره و ترکیبات شور و شیرین (لب شور) با بستری گلی و پوشش گیاهی غیر جلبکی و آفتابگیر زندگی می کند.تا حدودی پرخاشگر و مهاجم است.نوزادان خود را در دهان پرورش می دهد،در محیط طبیعی در دمای بین 26 تا 33 درجه سانتیگراد و در عمق بین 1 تا 1/30 متری و در هر دوره بین 36 تا 38 عدد تخم میگذارد .میتوان انرا در آکواریوم نگهداری وتکثیر نمود .برای این کار لازم است مخزنی(آکواریوم)160 لیتری جهت نگهداری از یک گروه 10 عددی تهیه کرد که سرپوشیده و دارای دکوراسیونی با حفره های کوچک جهت اختفاء و فیلتراسیون مناسب و تعویض منظم آب در هر هفته باشد .ماهی نر دارای رنگ آمیز زیبایی میباشد که ماهی ماده از این خصوصیت بی بهره است.همه چیزخوار(گیاه خوار شامل جلبک , دیاتومه و دتربوس ها)است.حرارت مطلوب جهت نگهداری و تکثیر بین26-33 درجه سانتیگراد است.حداکثر تا10 سانت در تانک رشد میکنند.
ادامه مطلب

غذاهای زنده ؛ شناسایی ، توليد جهت تغذیه ماهیان زینتی

غذاهای زنده ؛ شناسایی ، توليد و مصرف آنها

در پرورش تجاری ماهی و طيور اکثراً ملاحظه مي شود که در اثر تغذيه مصنوعی نه تنها مقاومت آنها در برابر بيماری کم شده و قدرت توليد مثلِ آنها کاهش می يابد ، بلکه رنگ و شکل ظاهری و مزه گوشت آنها نيز در مقايسه با انواعی که در طبيعت و با تغذيه طبِيعي توليد مي شوند ، کاملاً متفاوت مي باشد .
غذاهای مصنوعي هرچند هم کامل باشند ، با وجود اين از نظر برخي املاح و مواد معدني و نيز ترکيبات ویتامينها بدون شک دارای کمبودهايي مي باشند .دليل اصلي آن اينست که هرگز نمي توان با غذای مصنوعي گوشت سفيد يا قرمزی توليد نمود که از نظر مرغوبيت و مزه مشابه انواع طبِيعي باشد .تغذيه مصنوعي ممکن است رشد و نمو دام يا ماهي مورد پرورش را در حد مورد نظر تامين نمايد ، اما با وجود اين اثر صد در صد طبِيعي بر روی کار غدد داخلي و در نتيجه توليد مثل آنها دارد .
ماهي ها آکوآريومي در دو مرحله از زندگي خود احتياج مبرم به غذای طبِيعي دارند تا بتوانند از نظر توليد بافت و نيز فعاليتهای توليد مثلِ، رشد و نمو کامل داشته باشند.اولين مرحله دوره رشد و نمو نوزاد پس ازجذب کيسه زرده با مرحله ای است که بصورت بچه ماهي نسبتاً کامل درمي آيد. دومين مرحله همزمان با شروع توليد عناصر تناسلي شامل تخم و اسپرم تا پايان دوره تخمريزی يا زنده زايي است .ماهي هايي که در اين دو مرحله از زندگي غذای زنده و طبِيعي درِيافت نمايند ، رشد و نمو و توليد مثل آنها تا حدودی قابل مقايسه با ماهي ها در شرايط طبِيعي مي باشد .
برخي از ماهي ها در شرايط آکوآريومي اگر غذاي مناسب و طبِيعي کافي دريافت ننمايند ، هرگز قادر به توليد مثل نخواهند بود ولِي برخي ديگر تا حدودی توليد مثل مي نمايند اما قدرت باروری آنها و سلامت و مقاومت نوزادانشان قابل مقايسه با ماهي ها در شرایط طبِيعي و يا ماهي هايي که قسمتي از جیره غذایی خود را بصورت غذای زنده و بخصوص همزمان با دوران باروری دريافت مي نمايند، نمي باشد .
اگرچه تهیه ، توليد و تأمين برخي از مواد غذايي زنده تا حدودی آسان است ، با وجود اين اکثر آکوآريوم دارها و حتي آکوآريوم فروشيها و توليد کنندگان ماهي ها تزييني چندان توجهِي به آن مبذول نمي دارند .دليل اصلي آن عدم آگاهي از انواع غذاهای زنده و شناخت آنها و نيز عدم توليد برخي از انواع آنها توسط بخشهای توليد کننده و عرضه آنها به علاقمندان مي باشد .
معمولاً غذای زنده به انواع غذاهايي گفته مي شود که بصورت زنده به ماهي ها داده مي شوند .اگرچه عده ای غذاهای گوشتي منجمد را نيز جزء غذاهای زنده به حساب مي آورند با وجود اين از آنجا که بين يک ماده غذايي زنده و نوع منجمد آن ، مخصوصاً با توجه به نحوه انجماد و مدت زمان نگهداری آن بصورت يخ زده تفاوت چشمگيری وجود دارد ، لذا بهتر است اين غذاها را به دو دسته غذاهای زنده و غذاهای طبِيعي تقسيم نماييم .بدون شک غذای زنده نيز خود غذای طبِيعي است ولي از نظر فقدان واژه های خاص مي توان اين نامگذاری را قبول کرد .غذای طبِيعي مورد نظر نيز ممکن است به صورت مختلف مانند تازه ، منجمد ، آرد و غيره وجود داشته باشد .
ساده ترين غذای طبِيعي که مي توان به ماهي ها داد گوشت تازه قرمز يا سفيد فاقد چربي است که بايد به اندازه های بسيار ريز و قابل بلع توسط ماهي ها به آنها داده شود.بدون شک ارزش غذايي گوشت خالص ، کمتر از ارزش غذايي کرم خاکي تکه تکه شده و يا ساير غذاهای زنده مي باشد .علاوه بر گوشت قرمز و گوشت ماهي ، گوشت ميگو و عضله صدفها ( در صورت در دسترس بودن ) قابل استفاده مي باشند .مصرف گوشت تازه بمراتب بهتر از گوشت منجمد است .غذاهای زنده که مي توانند مورد مصرف ماهي ها قرار گِيرند دارای انواع زيادی هستند که برخي از آنها در شرايط خاص قابل تکثير و پرورش بوده و برخي ديگر بايد در موارد نياز از محيط طبِيعي خود جمع آوری شوند.
برخي از انواع غذاهای زنده بشرح زيرمي باشند :

1- دافنی يا خاکشي ( خاکشير )
شايد افراد کم سن و سال بخوبي دافني يا خاکشي را نشناسند ولي آنهايي که از آب انبارهای قديمي آب برداشته اند.يا در منزلشان حوض وجود داشته است اين حيوان را بخوبي مي شناسند .دافني ها جزء سخت پوستان ريز هستند که در بيشتر آبگيرهای آب شيرینِيافت مي شوند ، وچون شکل آنها تا حدودی شبيه دانه های خاکشير است به آن خاکشي يا خاکشير هم مي گويند .در فرهنگ غربي به اين حيوان بزبان عامي آن کک آبي مي گويند زيرا تا حدودی شبيه به کک معمولي است.
دافني ها جز بهترين مواد غذايي زنده مي باشند که در همه جا يافت مي شوند .البته نبايد انتظار داشت که در هر برکه يا آبگير بتوان آنها را پيدا کرد .معمولا در طبیعت بيشتر مي توان توده های ابر مانند آنها را در برکه هايي که کنار محل ريزش آشغالهای شهری درست مبشود ، و نيز در آبگيرهايي که آب آنها چندان تميز نيست، مشاهده نمود .
رنگ دافني ها قرمز ، سبز يا خاکستری است ولي نوع قرمز آن مرغوبتر است .گاهي توده آنها بقدری بزرگ و متراکم است که از فاصله دور قابل تشخيص مي باشد .عمق توده ممکن است از 5 تا 50 سانتيمتر تفاوت نمايد .توده دافني در اثر حرکاتي که دارد از دور بصورت ابر متحرک ديده مي شود .از آنجا که دافني های بزرگ نمي توانند مورد استفاده بچه ماهي ها قرار گيرند ، لذا برای تغذيه آنها بايد با الک دافني های ريز را جدا کرد .
جمع آوری دافني از محيط طبِيعي
پس از شناختن دافنيها و محلهای زيست آنها ، مي توان با تورهای دستی خاصي که دارای چشمه های بسيار ريز است به صيد اقدام نمود .قطر توردستي بايد حدود 25 سانتيمتر و عمق آن 35 سانتيمتر باشد .توری بايد بصورت استوانه ایی و گرد و بدون درز داخلي دوخته شود .توری های مخروطي زياد مناسب نيستند چون باعث مرگ و مير بيشتر دافنيها مي شوند .از تنذيب ( تنظيف ) و يا ساير پارچه های مشابه که دارای چشمه های توری بسيار ريزند مي توان برای اينکار استفاده نمود .پس از پِيدا کردن دافني ها بايد با حرکت دادن تور دستي در داخل آب بصورت 8 انگليسي آنها را صيد نمود .
دافنيهای جمع شده را بايد در سطل آب ريخت و به محل مورد نظر برد .اگر آب داخل سطل گرم است مي توان مقداری يخ برای خنک کردن آن بکار برد .دافنيها احتياج به مصرف اکسيژن زياد دارند و اگر اکسيژن محلول در آب کم شود ، دافني ها به سطح آب مي آيند .صيادان حرفه ای دافنيها، معمولا صبح زود که دافني ها در سطح آب تجمع مي نمايند آنها را صيد مي نمايند .پس از شروع وزش باد و بالا آمدن آفتاب ، دافني ها معمولاً به عمق آب مي روند ولي در مواقعي که تراکم آنها زیاد است در سطح آب مي مانند .اگر سايه باني بر روی آب درست شود ، مي توان تراکم دافني ها را در زير آب مشاهده نمود.
در مناطق معتدل حداکثر تراکم دافنيها در ماه ارديبهشت است .پس از آن با شروع فصل گرما بتدريج تراکم آنها کم شده و مجدداً در اوايل پاييز افزايش مي يابد .اگر سرما زياد نباشد ، در فصل زمستان نيز مي توان تراکم کمي از آنها را درآبها مشاهده نمود .بهترين آب مناسب برای رشد و نمو زياد آنها آبي است که پ – هاش آن خنثي و يا کمي قليايي باشد .
نگهداری دافنيها به طور زنده
اگر اکسيژن کافي در دسترس دافني ها باشد ، در شرايط مساعد مي توان تابستانها تا 3 روز و در بهاريا پاييز تا يک هفته آنها را در يک سطل آب به طور زنده نگهداری کرد .بنابراین اگر در بهار و پاييز هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار در مواقع لزوم اقدام به جمع آوری آنها شود، کافي مي باشد .
مضرات دافنيها
از آنجا که پوسته آنها نرم و غير قابل نفوذ مي باشد دارای اثر ميلن بوده و اگر غذای اصلي ماهي ها را تشکيل دهند ، به اندازه کافي چاق نخواهند شد .اين غذا را مي توان با مواد نشاسته دار مانند گندم پخته به طور متناوب به ماهي ها داد تا عيب یاد شده تا حدودی برطرف گردد .گاهي ماهي ها که علاقه زيادی بخوردن دافني دارند ممکن است در اثر پرخوری از آن بميرند .همواره با دافنيها ممکن است نوزاد برخي از انگلها يا ساير جانوران آبزی بيماری زا بداخل آکوآريوم انتقال داده شود که معمولا جداسازی آنها بعلت ريزی و يا بي رنگي امکان پذير نيست .گاهي نيز دافنيها با آرواره های خود به بدن و برانشي بچه ماهي ها چسبيده و اکثراً باعث مرگ و مير آنها مي شوند .
تکثير و توليد دافني
اگر چه احتمالا با ايجاد شرايط مساعد مانند پ – هاش با کمي قليايي ، نور کافي و کمي کود گوسفندی مي توان حتي در لگن های پلاستيکي رختشویی اقدام به توليد دافني نمود ، با وجود اين ميزان دافني توليد شده در چنين ظرفي فقط مي تواند احتياجات غذايي يک يا دو جفت ماهي را در طول سال تامين نمايند .
باايجاد شرايط ياد شده مي توان اقدام به توليد دافني نمود .برای اين کار بايد صيد دافني کم کم صورت گيرد و به تدريج کود به اندازه کافي به استخرها اضافه گردد .خاک خشک مخلوط به محلول پهن گوسفندی و کمي آرد سويا بهترين کود به حساب مي آيد .قبلاً بهتر است اين مخلوط در مجاورت نور آفتاب بخوبي خشک شود تا تخم و نوزاد جانوران مضری که احتمالاً در داخل آن وجود دارد از بين بروند .پس از پر کردن استخرها از آب و افزودن کود قرار دادن مقداری دافني مولد ، بعد از چند روز توليد مثل و افزايش آنها شروع خواهد شد .در استخرهای پرورش دافني بهتر است در قسمتي از آن سايه باني برای جمع شدن دافني ها درست شود .کمي از آب استخر نيز بايد هفته ای يکبار تعويض شود تا از غليظ شدن آن جلوگيری شود .
2- سيکلوپس ها Cyclopses
در داخل استخر دافني ها و اکثراً مخلوط به آنها سخت پوستان کوچک ديگری بنام سيکلوپس زندگي مي کنند که اندازه آنها از دافني ها کوچکتر و قد آنها کشيده تر است .حرکت آنها با جهش های متوالي و در يک خط راست انجام مي گيرد .در فصل تخم ريزی اکثر ماده ها در طرفين بدن و در مجاورت دم دارای دو کيسه بزرگ تخم مي باشند .برای تغذيه بچه ماهي ها ، بايد سيکلوپسهای کوچکتر را با الک جدا کرد .
غذای اصلي آنها از فيتوپلانکتنها تشکيل مي شود .سيکلوپسها بر خلاف دافني ها فاقد آرواره مخصوص برای حمله به بدن بچه ماهي ها مي باشند .با وجود اين گاهي مي توان سِکلوپس ها را چسبيده به بدن بچه ماهي ها مشاهده نمود .اکثراً در استخرهای کوچک پرورش دافني ، سيکلوپس ها با رقابت غذايي ،کم کم باعث از بين بردن تراکم دافني ها شده وخود جايگزين آنها مي گردند .
3- آرتيما يا ميگوی آب نيمه شور
ِيکي از بهترين غذاها ماهي ها تزييني، مخصوصاً بچه ماهي ها ، نوزاد آرتميا است که یکي از سخت پوستان آبزی مي باشد .تخم های بسيارريز آرتميا که به آن براين شريمپِيا ميگوی آبهای نيمه شور هم مي گويند امروزه به صورت تجارتي تولِيد شده و در بسته های کوچک فروخته مي شود .در ايران این آبزی به مقدار بسيار زياد در درياچه اروميه ( رضاييه ) زندگي مي کند و در واقع تنها حیواني است که در اين دريا زندگِي مي کند .در اواخربهار و در تابستان و پاييز مي توان توده های تخم را به صورت شناور در قسمت شرقي و جنوب شرقي درياچه مشاهده کرد .برای تغذيه آنها مي توان مقدار کمي کاه تخمير شده يا گياه پوسيده را در داخل آب محتوی آنها قرار داد .انفوزوئرها و ساير مواد غذايي که از تخمير اين گياهان توليد مي شوند ، همچِنين فيتوپلانکتن هايي که در اثر تابش نور در آب تولید مي شوند غذای مناسبي برای نوزادهای آرتميا مي باشند .
طرز تهیه آرتمیا :
معروف ترین نوع غذاهای زنده که آکواریومیست های حرفه ای برای غذا دادن به ماهی و یا پرورش بچه ماهی ها و لارو ماهی ها ازآن استفاده میکنند , میگوی نمکی یا آرتمیا یا تخم میگو یا ناپلیوس هست . آرتمیا خرچنگ کوچکی هست که بیشتر از 4 میلیمتر نیست و در آبهای خیلی شور زندگی میکند و درایران هم در دریاچه ارومیه ساکن است و صادرات تخم میگوی آرتمیا که به نام Urmiana معروف هست , سود خیلی سرشاری داشته و هر کیلو از آن در بازارهای جهانی چند صد دلار قیمت دارد . تخم میگو , خیلی ریز و به رنگ قهوه ای روشن هست و نکته جالبش این که بصورت خشک و پودر هست و سالها میشه آنرا نگه داشت . قبل از مصرف باید آنرا عمل آورد یا زنده یا Hatch کرد . برای اینکار به لوازمی نیاز دارید و همچنین مخزنی به نام Incubator ! طرز تهیه انکوباتور به روش بسیار ساده ای را در زیر می نویسم . ابتدا لوازم مورد نیاز :
- بخاری اتوماتیک .
- سنگ هوا .
- بطری آب معدنی به رنگ شفاف یک و نیم تا 2 لیتری .
- نمک طعام یُد دار یا نمک خالص دریایی 15 تا 20 گرم معادل یک قاشق و نیم غذا خوری .
- آب جوشانده و سرد شده .
- یک pH سنج برای تعیین pH 8.5 .
- یک شلنگ به طول یک متر .
- پمپ هوای کوچک .
- لامپ کم مصرف از نوع مهتابی یا لامپ مهتابی کوچک .
- چسب آکواریوم برای آب بندی لوله ها .
در شکل زیر Cyst های میگوی آرتمیا یا کیست های آنرا میتوانید مشاهده کنید . ابتدا بطری آب معدنی رو کاملاً شسته و با آب داغ ضد عفونی میکنید . بعد آنرا وارونه کردهو انتهای آنرا میبرید و دور می اندازید . حالا وسط درب بطری را بوسیله میخ داغ سوراخ میکنید و شلنگ هوا رو از داخلش عبور میدهید . معمولاً شلنگ هوا باید به اندازه یک تا 2 سانتیمتر در داخل بطری قرار بگیرد . حالا با کمک چسب آکواریم شلنگ و درب بطری را آب بندی میکنید و صبر میکنید تا کاملاً خشک شود و بعد مقداری آب داخل بطری میریزید و امتحان میکنید تا ببینید نشتی نداشته باشد. حالا انتهای بطری را از طرفین بوسیله میخ داغ دو سوراخ کوچک ایجاد میکنید و ازآن طنابی عبور داده و آنرا بعنوان حلقه نگهدارنده ظرف قرارمیدهید و ظرف را بوسیله آن بصورت وارونه آویزان میکنید .
نمک طعام را با آب مخلوط میکنید و در مخزن میریزید و توسط pH سنج آنرا اندازه گیری کنید و میزان انرا روی 8.5 قرار میدهید . حالا به مدت 2 ساعت پمپ هوا رو روشن کرده تا نمک کاملاً با آب مخلوط گردد و آب هم از اکسیژن غنی . بعد از دو ساعت بخاری را روی دمای 28 درجه تنظیم میکنید و داخل ظرف قرار میدهید و مهتابی ر هم روشن میکنید بطوریکه ظرف بطور کامل روشن شود و عمل انکوباسیون آغاز گردد ! اهمیت نور دهی برای این هست که حتی از اولین ساعت های خیس خوردن تخم ها , تابش نور باعث شکفتگی بیشتر و سریعتر تخم ها می گردید ! بعد از 5 تا 10 ساعت جریان هوا را قطع میکنید و صبر میکنید تا جریان آب آرام شود . حالا تخم هایی که عمل نیامده یا فاسد شده اند را از روی سطح آب با یک توری ریز جمع کنید و دوباره پمپ هوا را روشن کنید . بعد از 20 تا 36 ساعت میگوها از تخم درآمده و شروع به شنا کردن میکنند . اندازه آنها کمتر از یک میلیمتر هست .
در این موقع با قطع جریان هوا و ته نشین شدن پوسته ها ، بوسیله پیپت و یا سرنگ میتوانید به راحتی نوزادان میگو را جمع آوری کنید . بهترین روش این هست که ظرف را در کنار منبع نور قرار بدهید بطوریکه نیمی از ظرف تاریک ونیم دیگر روشن باشد . نوزادان میگو به سمت نور جذب میشوند و به راحتی میتوانید آنها را بگیرید . نکته مهم در تغذیه از آرتمیا این هست که برای لارو ماهی ها، نوزادان آرتمیا باید حتماً تازه باشند و نباید بیش از 30 ساعت از شکفتن آنها گذشته باشد چون هم سخت تر میشوند و هم ازارزش غذایی انها کاسته میگردد! عوامل مهمی که در شکفتن بیشتر تعداد تخمها تأثیر گذار است، ثابت بودن دما و میزان اکسیژن آب و خالص بودن نمک و مقدار آن در حد 15 تا 20واحد و نور دهی مناسب و همچنین نوع تخم هاست .
4- کرم خاکي
کرم خاکي را بدون شک همه مي شناسند .اين همان کرمي است که در باغچه ها و در داخل خاک زندگي مي کند و معمولا در مواقع بارندگي که آب موجود در خاک باغچه تجمع مي کنند، زياد مي شود از ترس خفه شدن خاک را ترک کرده و در اطراف باغچه کرم را کرم باران و برخي کرم باغچه مي گويند و چون بعنوان طعمه برای صيد ماهی با قلاب هم بکار مي رود، عده ای ديگر به آن کرم ماهيگیری مي گويند .طول آنها گاهي ممکن است تا 20 سانتيمتر هم برسد .هنگام جمع آوری آنها برای تغذيه ماهي ها بايد از برداشتن کرمهای داخل توده های پهن که در اطراف آنها ترشحات زرد رنگ ديده مي شود، خودداری شود چون حتي ماهي ها درشت وحشي هم از خوردن آنها امتناع مي نمايند .برای اين منظور مي توان در ِک قوطي حلبي يا حلب های کوچک نباتي حدود 15 تا 20 سانتيمتر خاک مرطوب ريخته و مقداری پوره سيب زميني ، آرد ذرت يا آرد چاودار برای تغذيه آنها به خاک اضافه کرده و کرمها را مقداری برگ مرطوب افرا برای تغذيه آنها در روی خاک قرار داد .آکوآريوم فروشي ها مي توانند اين کرمها را جمع آوری و به علاقمنداني که حوصلهِيا وقت جمع آوری آنها را ندارند، بفروشند .
5- کرم سفيد
اين کرم که رنگ آن سفيد شيری است و طول آن 15 ميليمتر يا بيشتر است از خويشاوندان کرم خاکي بوده و به بهترين وجه مي توان آنها را در حد تجارتي تکثير و توليد نمود .تکثير و تولید آنها در شرايط نسبتا گرم و مرطوب تا حدودی آسان است .در حال حاضر فقط اين کرم در کارگاه تکثير و پرورش تاس ماهيان شيلات ايران برای تغذيه نوزاد ماهيان خاوياری تکثير مي شود و توليد سالانه آن حدود 600 کيلوگرم يا بيشتر مي باشد .برای توليد آن جعبه های مخصوص که عمق خاک آنها حدود 10 سانتيمتر است بکار مي رود .
در پايان مي توان توده کرم خالص را برداشت کرده و برای تغذيه ماهي ها بکار برد. کرمهای جدا شده مي توانند چندين ساعت در حرارت معمولي یخچال زنده بمانند .در داخل آب آکوآريوم همه کرمها مي توانند مدت چند ساعت زنده بمانند .برای تغذيه بچه ماهي ها بايد کرمها را با تيغه چاقو تکه تکه کرد و در هر بار غذا دادن به ماهي ها بايد به اندازه به آنها داده شود که پس از 15 دقيقه اثری از کرمها باقی نماند ، درغير اين صورت بخصوص در مواقعي که سنگرِيزه در کف آکوآريوم وجود دارد پوسيده شدن مازاد کرمها باعث آلوده شدن آب آکوآريوم مي شود .
6- کرم توبیفکس(فشرده)
در آبهای کيف و بخصوص در فاصله 600 تا 700 متری محل ريزش فاضلابهای خانگي و شهری ( نه صنعتي ) در آب رودخانه هاِيا آبگيرها ، و گاهي در کناره استخرهای پرورش دافني مي توان قسمتهای زنگ زده ای مشاهده نمود که ابتدا بنظر مي رسد توده دافني باشند، اين توده ها اکثراً کرم توبيفکس مي باشند .اين کرم دارای رنگ صورتي خاصي مي باشد .برای نگهداری آن بصورت زنده مي توان مقدار صيد نشده را در داخل يک سطل زير شير آب قرار داده و بطور دائم مقدار کمي آب به داخل آن جريان داد .کرمها در اين حالت بصورت توده ای در کف سطل باقي مي مانند .هر چه درجات حرارت آب کمتر باشد زمان نگهداری آنها طولاني تر خواهد بود .معمولا در طول مدت سال مي توان آنها را از مناطق طبِيعي زندگيشان جمع آوری نمود .از دادن کرم های مرده به ماهي ها بايد جدا خودداری کرد .
امروزه در کارخانه های سازنده غذای ماهي ها تزييني به مقدار فراوان از اين کرم توليد شده و پس از خشک کردن بصورت مکعبهایی درآورده و در بسته بندیهای خاص با قيمت مناسب در اختيار علاقه مندان قرار مي دهند.
7- کرم قرمز(خونی)
اين کرم را که در کف استخرها و حوضچه های قديمي و نيز در درياچه ها و آبگيرها پِيدا مي شود اکثراً مي شناسند .رنگ قرمز خوني و طول آن حدود 12 ميليمتر بوده و با حرکات منظم و به شکل 8 انگلیسي در آب شنا مي کند .ماهي ها علاقه خاصي بخوردن آن دارند ولي گاهي ديده مي شود که کرم بصورت هضم نشده توسط ماهي دفع مي گردد .اين کرم که به آن کرم خوني هم مي گويند درگل و لای کف ، بخصوص روی چوبهای پوسيده کف آب نوعي لانه برای خود مي سازد .

8- کرمهای شیشه ای
در فصل زمستان در بسياری از درياچه ها و استخرها مي توان با يک تور دستي مقدار زيادی کرمهای شفاف که به آنها کرم شيشه ای مي گويند، صيد نمود .اين جانوران در واقع کرم نبوده بلکه نوزاد انواع مگسها هستند که طول آنها ممکن است تا 12 ميلیمتر برسد .گاهي مي توان هفته ها را در آب سرد زنده نگه داشت .ماهي ها معمولاًعلاقه خاصي بخوردن آنها دارند .
9- انفوزوئر ها
انفوزوئرها موجودات تک سلولی و جزء تاژکداران هستند که برای پرورش و تغذیه نوزادان بعضی از انواع ماهی ها که قادر به تغذیه از غذاهای متداول نیستند مثل گورامی ها , مفید و ارزشمند است . چون بعضی از انواع نوزادان ماهی های زینتی به صورت لارو هستند و نمی توانند تا مدتی از غذاهای زنده و یا خشک تغذیه کنند ، بهتراست که آنهارا با انفوزوئرها تغذیه کرد.
طرز تهیه انفوزوئر :
برای تهیه انفوزوئر کافیست یک ظرف شیشه ای را از آب پر کنید و جلوی پنجره و در مقابل تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید و چند تکه کاه گندم در داخل آب بندازید . بعد از چند روز موجودات ذره بینی بسیار ریزی در آب پیدا میشوند که بهترین غذای لاروهای ماهی ها به حساب میآیند.
10- نوزاد پشه
تخم ريزی عده زيادی از انواع پشه ها در آب و بخصوص در گودالهايي که پس از بارندگي بوجود مي آيد انجام مي گيرد .در آبِي که دارای گياهان پوسيده و برگهای مرده زياد است تخم ريزی آنها بيشتر است .دربيشتر مناطق کشور بخصوص آبگيرها مردابها و گودالهای آب در شمال کشور ، گاهي مي توان نوزاد سياه رنگ حشرات را که تا حدودی کرم مانند بوده و دارای سر بزرگ و دم ايکس مانند است با تراکم بسيار زياد مشاهده نمود .ميانگين طول نوزادها 6 تا 7 ميلِمتر است و معمولا در سطح آب شنا مي کنند ولي هنگام ترسيدن بلافاصله به عمق آب فرو مي روند .تراکم آنها گاهي بحدی است که باعث تيره شدن سطح آب مي گردند .مي توان آنها را بمقدار زياد درِيک سطل آب حمل و نقل نمود و برای اينکار احتياجي به سرد کردن آب نيست .بنابراين جمع آوری و مصرف آنها به عنوان غذا نه تنها مورد توجه ماهي هاست، بلکه با اينکار مي توان سالانه ميليونها پشه خونخوار را نيز از بين برد .
11- مگسها
انواع مگسها نيز لقمه مناسبي برای ماهي ها بزرگتر مي باشند و اکثر ماهي ها علاقه خاصي بخوردن آنها نشان مي دهند .برای جمع آوری آنها نبايد از مواد شيميايي مانند امشي و غيره استفاده کرد چون ممکن است باعث ناراحتي ماهي ها شود .از مصرف پشه های مرده و خشک شده بايد خودداری کرد .
12- ميگوی آب شيرين(گاماروس)
اشخاصي که در دريای مازندران شنا کرده اند بخوبي اين حيوان را که به آن گاماروس و به زبان محلي روش مي گويند، مي شناسند .در سواحل دريای مازندران دو نوع از آن به حد و فور يافت مي شود و معمولا هنگام خارج شدن افراد از دريا ، اين جانوران که در لبه آب و بين ماسه ها زندگي مي کنند روی پای آنها ديده مي شوند .علاوه بر دریای خزر نمونه هايي از آن را در بِيشتر آبگيرهای داخلي و رودخانه ها نیز مي توان مشاهده نمود.طول آنها ممکن است تا 10 ميليمتر يا بيشتر هم برسد .اين جانوران غذای بسيار مناسبي برای ماهي ها بزرگتر به حساب مي آيند .برای جمع آوری آنها مي توان مقداری از ماسه های محتوی آنرا برداشته و با شستشو آنها را جدا نمود .معمولا بين آنها اندازه های مختلف يافت مي شود ولي حتي کوچکترين آنها برای تغذيه بچه ماهي ها بزرگ مي باشد .بنابراين بايد فقط برای تغذيه ماهي ها بزرگتر مصرف گردد .حمل و نقل آنها به شهرها و نقاط دور از ساحل تا حدودی مشکل ولي غير ممکن نيست .ميگوی آب شیرين از غذاهای زنده مناسبي است که مي تواند توسط آکوآريوم فروشيها در اختيار آکوآريوم دارها قرار گيرد .مثل هر غذای ديگر هرگز نبايد بيش از حد از آنها به ماهي ها داده شود. امروزه کارخانجات عرضه غذای آبزیان زینتی اقدام به تولید میگوی خشک شده نموده اند.
12- ماهی های زنده
بعنوان بخش دیگری از غذاهای زنده بکار برده میشوند مخصوصاً برای ماهی های گوشتخوار . استفاده از گوپی های وحشی یا کامبوزیا یا ماهی های ریز و کوچک رودخانه ای متداول ترین غذاهای زنده هستند .
ادامه مطلب

سیکلید میداس Midas Cichlid


سیکلید میداس Midas Cichlid
این ماهی را معمولاً با نام رایج سیکلید میداس می شناسند.از خانوادۀ بزرگ بارش ها(سیکلیده)واز گونه های موجود در آمریکای شمالی است.
نام علمی این ماهی شامل : Amphilophus citrinellus, Amphilophus citrinellum, Archocentrus citrinellus, Cichlasoma citrinella, Cichlasoma citrinellum, Herichthys citrinellus, Heros citrinellus
این ماهی رشد خوبی داشته وتا 13 اینچ(33 سانت) رشد می کند.در حدود 12 سال طول عمر دارد.بهتر است در آبی با دمای21تا26درجه سانتیگرادو پ هاش 6/6تا7/3 وسختی آب 10تا20 درجه نگهداری شود.حداقل فضای لازم برای نگهداری سیکلید میداس 75 گالن یا نزدیک 300 لیتر است.بسیار خشن و مهاجم است وبهتر است که به صورت انفرادی نگهداری شود.معمولاًدر همه جای آکواریوم شنا کرده وسرک می کشد.
سیکلید میداس تخم گذار بوده واز آنجایی که این ماهی بسیار تندخو میباشد برای تولید مثل از تانکی بزرگ استفاده گردد همچنین در طول دوره تولید مثل به شدت باید از ماده محافظت کرد ومراقب حرکات میداس نر باشید تا اگر ماده مورد حمله نر قرار گرفت بلافاصله وارد عمل شوید.معمولاً نرها بزرگتر و دارای برآمدگی بر روی سر(تاج)در سن بلوغ هستند.
اين ماهي يا سيكليد ميداس حدود 1000 تخم بر روي يك سطح عمودی ميگذارد نظير يك تخته سنگ يا شيشه و گاه روی سنگهای بستر تانك .ماهي ماده از تخمها محافظت ميكند و ماهي نر به محافظت از قلمرو ميپردازد(مانند سایر سیکلید ها) .
تخمها ظرف 3 روز باز شده و نوزادان كوچك توسط والدين مراقبت ميشوند و ظرف 5 روز ميتوانند شنا كنند و از موكوسي (كه روي بدن والدين وجود دارد) نيز تغذيه ميكنند.
نکته جالب اینکه خیلی ها بر این باور هستند که یکی از اجداد ماهی پاروت (طوطی ماهی آب شیرین) همین سیکلید میداس بوده است،لذا از گونۀ نر این ماهی میتوان برای تکثیر ماهی پاروت استفاده کرد.و از آنجایی که ماهی میداس دارای رنگ آمیزی یکدست ویکنواختی است میتوان گونه های رنگی پاروت را بدون استفاده از هورمونهای رنگ،از تلقیح میداس بدست آورد.
ادامه مطلب

سیکلید شیطان سرخ


سیکلید شیطان سرخ
یکی از سیکلیدهای آمریکای جنوبی است که با نام رایج شیطان سرخ(Red Devil)دربین دوستداران سیکلیدها شناخته میشود.دارای نامهای علمی :Amphilophus labiatus, Heros labiatus, Cichlasoma labiatum, Herichthys labiatus.زیستگاه اصلی این ماهی دریاچه های آمریکای جنوبی است.حداکثر اندازه رشد این ماهی در آکواریوم در حدود 28 سانت(11 اینچ) گزارش شده است . طول عمر 11سال برای ماهی شیطان سرخ به ثبت رسیده است. به فضایی حداقل درحدود 75 گالن(185لیتر)احتیاج دارد. دمای 26-28 درجه سانتیگراد و پ هاش 6تا7/6 وسختی آب در حدود 10تا25 برای نگهداری از این ماهی ایده آل است.از نظر خلق وخوی،مهاجم بوده و بهتر است با سیکلید های بزرگ مانند گرین ترور، جک دمپسی واسکارنگهداری شوند.سیکلید شیطان سرخ بر روی سنگ های بزرگ صیقلی تخم ریزی می کند.والدین خوبی برای نوزادان هستند.نرها بزرگتر و در سن بلوغ دارای برآمدگی بر روی سر(تاج) میباشند در حالی که ماده ها کوچکترند و فاقد برآمدگی بر روی سر.شیطان سرخ گوشتخوار بوده ولی از انواع غذاهای پلیت مخصوص سیکلایدها، کرم خونی ،میگوی آب شورو... میتواند تغذیه کند.
نکته جالب اینکه سیکلید شیطان سرخ شرایط مناسبی برای جفت خوردن با ماهی پاروت(طوطی ماهی آب شیرین) دارد.میتوان برای تکثیر پاروت رنگی قرمز ،این ماهی را که دارای رنگ متمایل به قرمز است ، با پاروت قرمز جفت کرد وپاروتهای رنگی بدون استفاده از هورمون رنگ تکثیر نمود.
ادامه مطلب

سیکلید کاوؤس Altolamprologus-calvus


سیکلید کاوؤس Altolamprologus-calvus
طلاعات عمومی:این ماهی در ١٩٨٨ برای اولین بار به آکواریوم ها معرفی شده و با شکل منحصر به فرد خود طرفداران زیادی بین دوستداران سیکلیدهای آفریقایی دارد. با اینکه نگهداری از آن مشکل نیست ولی برای گرفتن بچه از این ماهی بایستی بسیار صبور بود. نزدیک به دو سال طول میکشد تا این ماهی از سایز یک اینچ به سایز تخم ریزی برسد. بعلاوه برای تخم ریزی نیاز به یک محیط انحصاری و اختصاصی دارد. سه رنگ متفاوت سیاه، سفید و زرد (کرم) از این ماهی وجود دارد. البته یک نوع راه راه هم هست که به احتمال زیاد از جفت گیری دو رنگ مختلف بوحود آمده است.
محل سکونت:
تنها در نواحی صخره ای دریاچه تانگانیکا دیده میشود.از سیکلیدهای آفریقایی است.
نگهداری:
میتوان در یک تانک کوچک ۵٠ تا ٧٠ لیتری هم این ماهی را نگهداری کرد و نسبت به همنوع خود پرخاشگر نیست. مشابه سایر سیکلیدهای دریاچه تانگانیکا نسبت به کیفیت آب حساس است و باید آب تمیز و سخت باشد. بهتر است بصورت هفتگی به میزان ۵٠% آب تانک این ماهی سیفون شود. نسبت به تغییرات ناگهانی درجه حرارت آب بسیار حساس است. به همین دلیل هنگام تعویض آب و سیفون لازم است از آب هم دما استفاده شود.
تغذیه:
گوستخوار بوده و در طبیعت از تخم ماهی و بچه ماهی های و ماهی های کوچکتر تغذیه میکند. به خاطر بدن باریک و دوکی شکلی که دارد میتواند داخل شکاف ها فررفته و طعمه خود را شکار کند. دهان نسبتا" بزرگی دارد و میتواند به خوبی شکار را به داخل بمکد. در آکواریوم بهتر است به آنها غذاهای حاوی پروتئین داده شود. البته با رعایت این نکته که مانند سایر سیکلیدهای آفریقایی نباید گوشت حیوان خونگرم به این ماهی داده شود. رشدش بسیار کند است و برای نگهداری آن بایستی صبور یوده و از دادن غذای بیش از حد نیز خودداری شود.
تولید مثل:
بچه گرفتن از کالوس سخت نیست. کافی است ماهی هایتان بالغ شوند و حای مناسبی (مخفیگاه) برای تخم ریزی داشته باشند. برای تعیین جنسیت کافی است به اندازه آنها نگاه کنید (پس از بلوغ). اندازه ماهی نر بطور معمول یک سوم بزرگتر از ماده است. یعنی اگر دو ماهی دارید که یکی ۶ سانت و دیگری ٨ سانت است بطور قطع ماهی ١٣ سانتی نر است. بهترین حالت داشتن ۴ یا ۵ بچه ماهی در یک تانک ٧۵ لیتری و بزرگ کردن آنهاست. پس از دو سال و یا پس از رسیدن به سایز شش و نیم سانت، ماهی های آماده جفت گیری خواهند بود. کالوس دوست دارد مخفیگاه خودش را داشته باشد. یک کوزه سفالی مخفیگاه مناسبی برای این ماهی است. ماهی ماده وارد این مخفیگاه شده و تخم ریزی میکند. سپس ماهی نر تخم ها را بارور خواهد کرد. جفت های جوان تا ٧۵ تخم و جفت های بزرگتر تا ٢٠٠ تخم در هر بار میتوانند بریزند. پس از باروز شدن تخم ها، ماهی ماده در داخل مخفیگاه مانده و با تکان دادن باله ها آب تازه و اکسیژن به تخم ها میرساند و در این حین ماهی نر بیرون مخفیگاه مشغول گشت و محافظت خواهد بود. کالوس ها والدین بسیار خوبی هستند. هرچند میتوان بچه ماهی ها را در همان تانک والدین نگه داشت ولی برای بازدهی بیشتر بهتر است آنها را یک هقته بعد از بدنیا آمدن و پس از شروع به شنای آزاد کردن، به یک تانک مجزا که مجهز به فیلتر اسفنجی است، منتقل نمود. برای تغذیه بچه ماهی ها میتوان از آرتمیا استفاده کرد. موضوع بسیار با همیت در رشد بچه ها، کیفیت آبو تعذیه مناسب است. استفاده از آرتمیای زنده و سیفون یک روز در میان کمک شایانی در رشد سریعتر بچه ها خواهد بود.
پس از حدود یک ماه راه راه های روی بدن بچه ماهی ها نمایان خواهد شد. پس از دو ماه به حدود نیم اینچ و پس از نه ماه به حدود یک اینچ خواهند رسید. در این هنگام میتوانید فروش آنها را آغاز کنید.
ادامه مطلب

سیلور دالر(Silver Doller)


سیلور دالر
سيلور دالر، ماهي صلح طلبي است و اگر چه گياه خوار است ولي از خانواده پيراناها مي باشند.آنها ميتوانند برای10سال و يا بيشتر زندگي كنند و نياز دارند تا به صورت گروهي در گروههاي حداقل6-3 تایی نگهداری شوند.سيلور دالری كه به تنهايي نگه داشته شود دچار شوك و استرس خواهد شد وممكن است بسيار زود بميرد) البته امكان هم دارد كه زنده بماند ولي بهتر است حداقل3عدد داشته باشيم) اين ماهي تا 15-20 سانتيمتر بزرگ مي شود كه با توجه به فرم دايره ای بدنش نسبتاً بزرگ بنظر ميرسد.
اين ماهيها در آكواريم های درازتر بهتر نگهداری ميشوند زيرا با الگوهای طبيعي و محل زندگي آنها مطابقت دارد.ماهيان بسيار صلح جويي هستند و اگر يكي ازگروه آنهامريض شوند بايد فوراً به آكواريم ديگری منتقل شوند زيرا ممكن است هم گروههای ديگر به آنها حمله كنند.سيلور دالرها همزيستي خوبي با سيلورشارك و انواع شارك ها ، گورامي ها و ...دارند.عمدتاً نرها بزرگتر از ماده ها هستند و باله های مخرجي نرها درازتر و نوك تيز است.بدليل آنكه گياه خوار هستند هر گياهي را كه شما در تانكتان نگهداری ميكنيد خواهند خورد. البته ميتوانيد از گياهان پلاستيكي در صورت علاقمند بودن برای تزئين آكواريم استفاده كنيد،همچنين ميتوانيد ازروش زير كه بسيار هم عملي است استفاده كنيد بدين صورت كه ميتوانيد از گياهاني مانند کریپتون و...كه مزۀ تلخي دارند استفاده كنيد.روشنايي اندك و آكواريمي كه ته آن نسبتاً تاريك است برای اين ماهي بسيار مناسب است.گونه های مختلفي از اين ماهي كه دارای خط يا نقطه روی بدن هستند وجود دارد كه بعضي اوقات با پيرانا ها اشتباه گرفته مي شود.تخم ريزی آنها معمولاً در ساعات اوليه صبح وصبح بين گياهان کف انجام مي شود.ماده ها نزيك كف آكواريم تخم ريزی ميكنند و سپس آنها به کف آكواريم
مي افتند بچه ها تقريباً در مدت سه روز از تخم ها بيرون مي آيند وضرورتي در جداكردن والدين از بچه ها وجود ندارد دماي آب بايد بين 25 تا 28 آن نيزپ هاش آب درحدود 6الی7 باشد.همچنين سختي آب بايد كمتر از10 درجه باشد.سيلور دالرها مي توانند بيش از2000 تخم بگذارند.

ادامه مطلب

پوزه خرگوشی(Asian suker)


نام علمی این ماهیMyxocyprinus asiaticus بوده و نام های چون Asian sucker,Topsail sucker,Rough fish ,...نیز به این ماهی اطلاق می شود.
این ماهی که اغلب بدون آگاه کردن خریدارانشان به آنها به فروش می رسد در دوران جوانی چهره ی زیبا و خوشایندی دارند.نام اصلی این ماهی "کوسه(شارک) باله بلند چینی"است.که البته لقب شارک یک نام تجاری خیالی بوده که به خاطر شباهت بسیار اندک آنها به کوسه ها به آنها داده شده است. پوزه خرگوشی در آبهای معتدل(نه گرم آبی) رودخانه یانگ تزه زندگی می کند.می تواند تا(بیشتراز) یک متر بزرگ شود، ولی اگر بصورت انفرادی نگهداری شند مدت زمان زیادی طول می کشد تا به این بزرگی شوند.شاید هم هیچ گاه تا این اندازه بزرگ نشوند.در اعماق آبها به خوردن جلبک های روی سنگ هاوکشتی های مستغرق می پردازند.ماهیان صلح جویی بوده و انتظار غارتگری و تهاجم از آنها نمی رود.به آکواریوم داران غیر جدی سفارش نمی شود زیرا اندازه ی آنها در سن بلوغ بسیار بزرگ است.البته بلوغ آن در شرایت اسارت به ندرت اتفاق می افتد.به نظر می رسد که با هم تانکی های گرم آبی خود به خاطر دمای آب مشکل داشته باشد.فرم بدن و رنگبندی آن در هنگام بلوغ بطور اساسی تغییر می کند.بومی رودخانه ها و برکه هایی با آب خنک(نه گرم)است و با توجه به همین امر باید حرکت ملایم آب و اکسیژن کافی در اختیار داشته باشند.می توانید با جلبک های فرو رونده و یا غذاهای گیاهی تغذیه شان نمایید.همچنین می توانید از سایر غذاهای ماهی ها استفاده کنید.به خاطر تمایل آنها به زندگی گروهی بهتر است به صورت گروهی نگهداری شوند.
به دلیل خواستگاه معتدل، رژیم غذایی و اندازه ی آنها شرایط نگهداری آنها شباهت زیادی به گلدفیش ها دارد.نیز به راحتی می توانند با گلدفیش ها نگهداری شوند.برای نگهداری آنها می توانید از ایتانداردی که برای گلدفیش ها موجود است استفاده کنید،یعنی 40-120 لیتر(فضا) برای هر ماهی جوان.به راحتی می توانند در حوضچه های خارج از منزل و در دمای معتدل نگهداری شوند..
یکی از گونه هایی است که به خاطر توسعه ی شهر نشینی و مشکلات انسانی در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.
فرم کلی بدن آن از حالت گود و ژرف اولیه خود در دوران جوانی به فرم دراز و کشیده و استوانه ای شکل در دوران بلوغ تغییر می یابد و نیز باله ی پشتی آن بعد از بلوغ کوتاه تر از دوران جوانی می شود که یکی از تغییرات نا خوشایند در این ماهی به هنگام بلوغ می باشد.رنگ های حیرت آور و متضاد آن در ضمینه ای قهوه ای محو شده است.
یکی از رفتار مشکوک ومورد بحث این ماهی این است که به نسبت تانکشان بیش از حد بزرگ می شوند و نگهداری ماهی در چنین شرایطی امری غیر انسانی بوده و موجب ناراحتی پوزه خرگوشی می شود.این ماهی در معرض انقراض قرار دارد و آن هم به خاطر این است که در اسارت(قفس) تکثیر نمی شود.به خاطر همین دلایل نگهداری آنها در آکواریوم به انقراض نسل آنها کمک خواهد کرد زیرا از آشیانه ها و برکه های زادبوم خود شکار شده و به آکواریوم داران عرضه می شود.
ادامه مطلب

توليد مثل وتکثير فرشته ماهی

توليد مثل وتکثير فرشته ماهی
به طور کلی ويژگي های تولید مثلی فرشته ماهی مانند ساير انواع سيکليدهاست با این تفاوت که اين ماهيها ترجيح مي دهند که تخم خود را بر روی برگهای سخت گیاهان از قبيل ساژيتاريای بزرگ ویا اشيای مشابه آنها بريزند .اخيراً تجاربي بر روی تکثير اين ماهي ها در داخل آکوآريوم به عمل آمده و نتايج بسيار خوبي از آنها به دست آمده است. آنچه مهم است درست کردن محلی برای تخم ريزی ماهي در داخل آکوآريوم مي باشد .برای اين منظور مي توان از يک لوله شيشه ای که قطر آن حدود 5 ميليمتر است استفاده نمود ودر خارج از آکوآريوم بايد لوله شيشه ای را که طول آن 20 سانتيمتر با زاويه 30 تا 45 درجه در داخل سيمان جاگذاری نمود بطوريکه وقتي داخل آکوآريوم گذارده مي شود به همان حالت باقی بماند .درداخل آکوآريوم مي توان سيمان زير لوله شيشه ای را با ماسه کف پوشاند .همانطور که بعداً خواهيم گفت فرشته ماهي روی اين لوله تخمگذاری خواهد کرد.مي توان بجای کاشتن لوله در سيمان ،آنرا به شيلنگی که برای سيفون کردن وتميز کردن وتخليه آب آکوآريوم بکار ميرود وصل کرد .برای اين منظور شيلنگ بايد از داخل لوله شيشه ای عبور کرده و به نحوی در کف آکوآريوم با زاويه ذکر شده مستقر گردد .از لوله های کوچک چراغ نفتی هم مي توان برای اين کار استفاده کرد. داخل لوله چراغ نفتي بايد با رنگ ضد آب رنگ آميزی شده و يا با ماسه يا مواد مشابه پر شود .
حرارت لازم برای تخم ريزی آن 27 تا 29 درجه سانتِيگراد و بهترين حرارت 28 درجه سانتِيگراد است .پ – هاش آب بايد از 6/6 تا 7/4 بِيشتر تجاوز نکند .بهترين پ – هاش برای تکثير آنها و رشد و نمو نوزادها 6/8است، يعني کمي حالت اسيدی است .بر خلاف ساير سيکليدها ، فرشته ماهي برای تخم ريزی و پرورش نوزادها از ايجاد حفره هايي در ماسه کف آکوآريوم استفاده نکرده و نوزادها هر جا که از تخم خارج شوند در همانجا به وسيله زائده نخ مانند و چسبنده ای از سر آويزان شده و دم خود را به شدت حرکت مي دهند.
اولين مرحله توليد مثل در فرشته ماهي انتخاب جفت است که در اين ماهي به کندی انجام مي گيرد .نر و ماده با فاصله روبروی یکديگر قرار گرفته و مدتي به همديگر خيره ميشوند .پس از آن هر دو ماهي با باله های برافراشته در حاليکه سر آنها به طرف بالاست با سرعت زيادی به سوی يکديگر حرکت کرده و بدون اينکه بهمديگر تلاقي نمايند به عقب برمي گردند .يکی از اين ماهي ها ممکن است برگشته و دوباره اين رفت وآمد را انجام دهد ولي ماهي ديگر فقط برای ترساندن و عقب راندن او به طرفش يورش مي برد .گاهي ممکن است برای انتخاب جفت ، نر و ماده با پوزه های به طرف بالا کنار همديگر قرار گرفته وبا لرزاندن باله ها شروع به شنا نمايند.پس از انتخاب جفت ، مرحله گزينش محل تخم ريزی ميباشد .گاهي ممکن است ماهي ضمن انتخاب محل تخم ريزی کليه گياهان داخل آکوآريوم ، معمولاً ماهي آنرا برای تخم ريزی انتخاب مي کند.
پس از آماده شدن محل تخم ريزی ، ماهي ها بدقت شروع به تميز کردن آن مي نمايند .سپس ماهي ماده از طريق لوله خاص تخم ريزی خود که اوِي پوز ِيتور ناميده مي شود .تعدادی تخم گذاشته و ماهي نر بلافاصله آنها را با اسپرم خود بارور مي کند .اين کار ممکن است تا چند ساعت به طول انجامد .تخمها بطور منظم و بدون تماس با يکديگر در محل تخمريزی چسبِيده مي شوند و ممکن است گاهي وسعتي در حدود 25 سانتِيمتر مربع را بپوشانند.تعداد تخمها درهر بار تخمريزی 300تا 400 عدد است وگاهي ممکن است در يکسال چندين بار تخمريزی انجام گيرد .بلافاصله پس از تخم ريزی عمليات بادزني با باله ها بمنظور به جريان انداختن آب در محل ريزش تخمها شروع مي شود .اگر در حين تخم ريزی تعدادی از تخمها به دلايلي به محل مورد نظر نچسبند ، يکي از ماهي ها بدقت آنرا برداشته و در آنجا مي چسباند .اکثراً تخمها که در اين حالت به اندازه کافي جذب آب شده اند ، قدرت چسبندگي خود را از دست داده و احتمالا از بين مي روند .ماهي ها به دقت تخمهای لقاح نيافته و خراب را به موقع از مجاورت تخمهای سالم بيرون آورده ومي خورند .
در 28 درجه سانتيگراد لاروها 2 روز پس از لقاح از تخم خارج مي شوند .نوزادها بلافاصله پس از خروج از تخم به محل ديگری روی لوله شيشه ای و يا برگهای داخل آکوآريوم که قبلا برای اين منظور آماده و تميز گرديده است، منتقل مي گردند .انتقال لاروها به وسيله نر و ماده انجام مي شود و هر بار تعدادی از آنها با دهان به محل جديد برده مي شوند .در محل جديد نيز نوزادها بر سر چسبيده مي شوند و همه آنها با هم شروع به لرزاندن دم خود مي کنند.اگر برخي از لاروها در اثر حرکات زياد کنده شوند مجدداًً به وسيله یکي ازوالدين در جای خود چسبيده ميشوند .انتقال نوزادها از يک منطقه به نقطه تميز ديگر بطور متناوب برای مدت يک هفته و تا زمانيکه توانايي شنای آزاد را داشته باشند ادامه مي يابد .پس از آن شبها والدين مجدداً بچه ها را که هنوز سرشان قدرت چسبندگي دارد پهلوی هم مي چسبانند .در آخر هفته دوم که قدرت چسبندگي بچه ها از بِين مي رود ، جمع آوری شبانه آنها نيز پايان يافته ولي حفاظت و مراقبت از آنها تا مدتي ادامه مي يابد .
گاهي ممکن است والدين اقدام به خوردن تخمها و يا نوزادان خود نمايند .بنابراين پس از آنکه تخم ريزی انجام شد بهتر است نر و ماده از آکوآريوم خارج شوند .بديهی است در اين شرايط ديگر عمليات نقل و انتقال آنها انجام نخواهد شد .از آنجا که مشاهده تغيير مکان نوزادها توسط والدِين بسيار جالب است ، عده ای ترجيح مي دهند که والدين را نزد آنها نگهداشته و عمليات آنها را مشاهده نمايند .گاهي پس از تخم ريزی جديد مشاهده شده است که والدين تخم و يا نوزادها را مي خورند .دليل اصلي آن کاملا روشن نيست و شايد علت آن نامرغوب بودن تخمها باشد .
در صورتيکه منظور اصلي تکثِير و بهره برداری از اين ماهي هاست و صاحب آکوآريوم علاقه ای به مشاهده ارتباطات خانوادگي آنها ندارد ، بهتر است بلافاصله پس از تمام شدن عمليات تخم ريزی تخمها به آکوآريوم ديگری که عمق آن از حدود 10 تا 15 سانتيمتر بيشتر نيست ،منتقل گردند .در اينگونه موارد بايد آکوآريوم وآب آن بسيار تميز باشد زيرا ديگر والدين ماهي ها در آکوآريوم نبوده تا مسئوليت تميزی و نگهداری آنها را به عهده گيرند.
اگر تخم ريزی بر روی لوله شيشه ای انجام گرديده است بايد با قرار دادن دو قطعه سنگ در زير سر و ته لوله ، آن را بطور خوابيده در داخل آکوآريوم جديد قرار داد .در صورتيکه لوله چراغ نفتي بکار رفته است بايد بدقت آنرا بداخل آکوآريوم ديگر منتقل نمود .در مجاورت تخمها با قرار دادن سنگ هوا مي توان جريان ملايمي از آب برای تهويه آنها ويا نوزادها بوجود آورد ولي اينکار هميشه لازم نمي باشد .در حرارت 27 تا 30 درجه سانتيگراد ، نوزادها 36 ساعت پس از تولد مي توانند در داخل آب شناور گردند .
پس از جذب کيسه زرده و شروع شنای آزاد ، نوزادها مي توانند دافني ها ی بسيار ريز را بخورند .بچه ها در ابتدا به هيچ وجه به والدين خود شباهت نداشته ولي پس از چند هفته کم کم شبِيه آنها مي شوند.
مراقبتهای ويژه از فرشته ماهي
فرشته ماهي دارای برخي خصوصيات است که بموقع بايد به آنها توجه شود .گاهي اتفاق مي افتد که ماهي اشتهای خود را از دست مي دهد و هيچگونه علاقه ای به گرفتن غذا نشان نمي دهد .در اينگونه موارد بهترين کار تعويض غذا مي باشد .به طور کلي فرشته ماهي علاقه زيادی به نوزاد پشه ها ، دافني ، کرم خاکي تکه تکه شده ، کرم سفيد و کنسرو ميگو دارد .در صورتيکه پس از تعويض غذا ، ماهي به هيچ یک از غذاهای ذکر شده علاقه ای نشان ندهد.حتماً بايد به آنها بچه ماهي انواع گوپِي و يا در صورت در دسترس بودن ، بچه کوچک ساير انواع ماهي ازجمله ماهي رودخانه ای و غيره داد که سلامت آنها تضمين شده است داد .اگر اشتهای ماهي حتي با اين غذا نيز باز نشود ، بايد آکوآريوم و يا حداقل آب آنرا تعوِيض نمود .بهترين پ – هاش در اينحالت 8 /6 مي باشد.
گاهي اتفاق مي افتد که فرشته ماهي در کف آکوآريوم به پهلو قرار گرفته و قدرت کنترل و تعادل خود را از دست مي دهد .معمولا ماهي که به اينحالت دچار شود خواهد مرد. عواملي مانند شوک ، ترسيدن و يا سرما باعث بروز اينحالت مي شوند.
آکوآريوم حاوی فرشته ماهي بايد دارای گياهان آکوآريومي باشد .
وجود گياه در داخل آکوآريوم باعث جلوگيری از برخورد شديد ماهي به بدنه آکوآريوم يا وسائل داخل آن بخصوص هنگام ترسيدن مي شود .اين ماهي در مقابل بِيماری لکه سفيد مقاومت زيادی دارد ولي بر عکس مقاومت آن در برابر عوامل ايجاد بِيماری بيرون زدن چشم از حدقه بسيار کم بوده ودر برخي موارد ابتلا به اين بيماری باعث کور شدن آن مي شود .
فرشته ماهي مي تواند توليد صوت نمايد .گاهي ممکن است آهنگ نسبتاً موزوني مانند صدای در زدن از داخل آکوآريوم شنيده شود .در اينگونه موارد اکثراً مشاهده مي شود که يکي از فرشته ماهي های داخل آکوآريوم حرکات ناموزوني با سرخود انجام مي دهد .هنوز علت انجام آن بدرستی معلوم نشده است .طبِيعتاً اين صداها را مي توان در ماهي ها درشت و بالغ مشاهده نمود ولي چون نگهدارِي ماهي ها درشت مستلزم داشتن آکوآريوم بزرگ و حرارت 26 درجه سانتِيگراد در تابستان و حداقل 20 درجه سانتيگراد در زمستان است و اکثراً تامين اين شرايط امکان پذِير نِيست ، لذا کمتر مي توان صداهای تولِيد شده توسط آنها را شنيد .
ادامه مطلب

فرشته ماهی


فرشته ماهی
اندازه اين ماهي که بومي رودخانه آمازون است تا 15 سانتِيمتر مي رسد .آکوآريوم دارها بعد از گوپی ها به نگهداری و تکثير انواع آن علاقه مند مي باشند ووقتی اندازه بدن آنها به 15 سانتيمتر مي رسد فاصله نوک باله پشتي تا نوک باله مخرجي بصورت وجب باز تا 26 سانتیمتر ميرسد.بنابراين طول آن ازعرض بدن کمتر است .باله های پشتی و مخرجی آن بسيار بلند و دارای نوارهای تيره عمودی برروی بدن ميباشد .بدن آن بشدت فشرده است. تشخيص نر و ماده نسبتاً مشکل است.با وجود اين علائم ثانوی جنسی عبارتند از :
1 : فاصله بين باله های شکمی و ابتدای مخرج در ماهی نر از ماهی ماده کوتاهتر است.
2 : بدن ماهی نر در این منطقه محدب تر از ماهی ماده است، لذا زاويه ای که بين مخرج و بدن به وجود مي آيد در ماهی نر بزرگتر است .
3 : مخرج ماهی ماده از ماهی نر بزرگتر است .
4: شعاعهای باله مخرجی در قسمت نزديک به دم در ماهی ماده بلندتر از ماهی نر است ، در نتيجه قسمت عقبی باله مخرجی ماهی ماده بلند تر از ماهی نر مي باشد .
5 : قسمت فوقانی ساقه دمی ماهی ماده تيره تر است .
6 : شعاع سخت باله پشتی ماهی نر کمی بلند تر است .
7: نوارتيره عمودی که از چشم ماهی نر مي گذرد انحنای کمتری از همين نوار در ماهی ماده دارد .
8 : آرواره پايينی ماهی نر کمی جلوتر از آرواره پايينی ماهی ماده قرار دارد.
با وجود همه تفاوتهای داده شده ، امکان اشتباه در تعيِین جنس اين ماهی وجود دارد .از آنجا که فرشته ماهی به شدت مورد توجه علاقمندان به نگهداری ماهي های زینتی میباشد ، لذا از طريق گزينش و تکثير انتخابی تاکنون نژادهایی از اين ماهی به نامهای فرشته ماهی طلايی ، فرشته ماهی سياه مخملی، فرشته ماهی مرمری ، فرشته ماهی نيمه سياه ، فرشته ماهی دودی و فرشته ماهی سياه باله بلند(چل گیس) به وجود آمده است.

ادامه مطلب

کوریدوراس Corydoras



کوریدوراس ها از دسته ماهیان کت فیش(گربه ماهیان) هستند .شاید بتوان گربه ماهیان را از شگفت انگیز ترین جانداران روی زمین به حساب آورد .تنوع آنها شگفت آور است . به طور کل آنها بسیار ریز و صلح طلب هستند .
برای نگهداری هرچه بهتر از آنها باید به طور گروهی و دسته ای نگهداری شوند . کوریدوراس ها دسته جمعی هستند و خیلی دوست دارند به دسته ای شناور از نوع خودشان بپیوندند . پیشنهاد میشود به هیچ وجه ممکن کمتر از ۳تا از آنها را نگهداری نکنید . گاهی شما که برای مدتی کوتاه است این ماهی را خریداری کردید ، دیده اید که چند تا از آنها در یک خندق مانند و گودال جمع شده اند و هیچ حرکتی نمی کنند . در بعضی از این شرایط شخص گمان میکند که ماهی مریض شده و یا دچار ضربه خوردگی شده است و از داروهای موجود استفاده میکند . خیر . کوریدوراس ها بعد از جستو جویی که در آکواریوم و لا به لای سنگها میکنند ، خسته می شوند و برای مدتی استراحت میکنند . آنها در کف آکواریوم و روی سنگها هستند و از مفساد غذاها و باقی غذای خورده نشده ی ماهیان استفاده می کنند . انها نظافت چیان رایگان هستند که در اکواریوم شما فعالیت میکنند و تا حد بسیار زیادی می توانند از آلوده شدن آب و خود آکواریوم جلوگیری کنند . ولی به این منظور نیست که آنها تا ابد آکواریوم را نظافت می کنند .
تولید مثل کوریدوراس ها چندا کار سختی نیست . فقط برای تولی مثل آنها باید آب آکواریوم مناسب و تمیز و دارای استادارد باشد . برای تولید مثل کوریدوراس ها چند عدد برای جنس نر برای چندین جنس ماده کافی است . در هنگام جفت گیری ماهی نر در کنار ماهی ماده حرکت می کند و آن را برای تخم ریزی تشویق می کند . نحوه ی تخم ریزی بدین شکل است که ماهی ماده محلی گود را برای تخم ریزی انتخاب میکند و تخم ها را رها مکند و هر تخمی که توسط ماهی نر بارور می شود به سطح آب می آید . تعداد تخم های کوریدوراس ها متفاوت است و آنها به نوزادان خود عشق می ورزند .
در میان گونه های متفاوت این ماهی ، کوریدورای برنزه ای از همه محبوب تر است . کوریدوراس پاندا از انواع دیگر هم بزرگتر و هم وحشی تر است . کوریدوراس خشن ، کوریدوراس راهزن و کوریدوراس فلفلی هم میتوانند از جمله ماهیان قابل نگهداری شوند . نگهداری از کوریدوراس ها بسیار آسان است و آنها خود را با هر شرایطی وقف میدهند .
این ماهی از خانواده ی Callich thydae است و قابل نگهداری با تمامی ماهیان آکواریومی و بغیر از ماهیان گشتخوار قابل نگهداری است . PH مناسب برای این ماهی تاثیر چندانی در کار و فعالیت او ندارد ولی بهتر است در محدوده ی ۶.۵ الی ۷ باشد . دمای مناسب برای این ماهی ۲۷ درجه است ولی قادر اند دمای ۱۸ درجه و ۳۲ درجه را برای مدتی تحمل کنند . در ایرن این ماهی به کفخوار معروف است و قیمت معمولی آن از ۵۰۰ تومان تا ۸۰۰ تومان هم میرسد . ولی بهترین نوع کوریدوراس های پرورش یافته در ایران کوریدوراس جولی است که قیمتی بالغ بر ۱۵۰۰ الی ۲۰۰ تومان دارد .
ادامه مطلب

لوچ دلقک (Clown Loach )


لوچ دلقک (Clown Loach )
رنگی ترین و معروف ترین ماهی از خانواده لوچ ها ، لوچ دلقک است که طول آن متوسط و پهنایش کم است . محل اصلی زیست آن" سوماترا" و "بورنئو " می باشد . دارای پشتی قوسدار و شکمی صاف می باشد . سرش نسبتاً بزرگ و دهانش رو به پائین است که دارای 4 جفت سبیل کوچک و لب های ضخیمی است . بطور کلی رنگ آنها نارنجی روشن است وپهلویش بوسیله ی سه خط عریض سیاهرنگ پوشیده شده است . اولین خط از بالای جمجمه شروع شده و با عبور از روی چشم ها به بخش انتهایی دهان می رسد و دومین خط از جلوی باله ی پشتی شروع می شود و تا شکم ادامه می یابد و بالاخره سومی که بخش زیادی از قسمت انتهایی ماهی را پوشش می دهد از باله ی پشتی شروع و تا باله ی مخرجی ادامه می یابد . باله های پشتی و مخرجی دارای رنگ سیاه مخلوط با زرد هستند.تا 20 سانتیمتر در آواریوم رشد میکند.صلح جوست ودوست داشتنی.



ادامه مطلب

سيکليد کوتوله آگاتسی


سيکليد کوتوله آگاتسی
اندازه اين ماهی که بومی حوزه آبگِير آمازون است تا 8 سانتيمتر می رسد .نرها بزرگتر بوده و دارای باله پشتی بلند تر می باشند .رنگ آميزی آن زيبا و در طرفين از نارنجی تا سبز متمايل به آبِی به طرف دم متفاوت است .سرپوش برانشی آنها دارای نوارهای آبِی درخشان است .بر روی باله دمی نوارهای نارنجی ، آبی متمايل به سبز و سیاه ديده می شود.تولید مثل آنها شبیه به سایر سیکلیده هاست.
ادامه مطلب

سیکلید دهان آتشی


ماهي سیکلید دهان آتشی
اندازه این ماهي که بومي گواتمالا ویوکاتان است تا 5 سانتيمتر مي رسد .بدن آن پهن و در پشت کماني است .رنگ اصلي آن خاکستری متمايل به آبِي با درخشندگي بنفش است. پشت ماهي تيره تر است ولي شکم آن سبز زيتوني تا نارنجي است .زیر آرواره پاييني و قسمت گلويي آن قرمز درخشان است .بر روی هر طرف بدن 5 تا 7 نوار تيره عمودی وجود دارد که رنگ و اندازه آن متفاوت است .لبه فلس ها قرمز است و به بدن منظره مشبک مي دهد .باله پشتي دارای حاشيه آبِي متمايل به بنفش و باله مخرجِي دارای حاشيه سياه است.
باله های پشتي و دمي ماهي نر درازترند .اين ماهي در مواقع تخمريزی بسيار خشن است و گاهي ممکن است به ماهي های کوچک همجنس خود حمله نمايد .تولید مثل آن شبیه به سایر سیکلیدهاست.
ادامه مطلب

ماهيهای زينتي( ornamental fishes )

ماهيهای زينتي( ornamental fishes )
امروزه ديگراغلب مردم با ماهيهاي رنگارنگ و زينتي آكواريومي آشنا هستند. بايد دانست كه اين شاخه از علم شيلات به يك صنعت بسيار بزرگ و سود آور تبديل شده است. فناوری تكثير و پرورش بيش از صدها گونه ازاين آبزيان و صنايع جانبي وابسته و پيوسته تاتكنيكهای جابه جايي اين آبزيان و خطوط هوايي مستقل و ساير دستاوردها امروزه تجارت آبزيان زينتي را به عنوان يك صنعت مهم سود آور و اشتغال زا در دنيا مطرح نموده است.
تجارت اين ماهيان زيبا كه روزگاري در برخي از كشورها منجمله كشور ما تجملي وجنبه تفنني داشت و واردات آن ممنوع بود، امروزه به يك كار درآمدزا و يك شاخه از آبزي پروري كه جنبه هاي اشتغال بسياري از فارغ التحصيلان شيلاتي را مي تواند فراهم آورد بدل شده است .
توجه به ماهيان زينتي در ايران از ديرباز به عنوان ميهمان سفره هاي هفت سين و ايام نوروز مطرح بوده است. اما ورود به تجارت اين ماهيان ازدهه 1340 خورشيدي با ورود اين ماهيان از شرق آسيا صورت گرفت و تا امروز با فراز و نشيبهاي زيادي همراه بوده است .
ماهيهاي زينتي به ماهيهاي زيبا و رنگارنگي گفته مي شوند كه ارزش آنها به دليل زيبايي شكلها و رنگهاي خيره كننده آنها است.
اين ماهيان به دو دسته اصلي ماهيان زينتي آب شيرين و ماهيان زينتي آب شور دريايي تقسيم مي شوند. %98 ماهيان زينتي آب شيرين توليد شده در جهان حاصل تكثير و پرورش در هچريها و پرورشگاههاي اين ماهيان است و تنها %2 از اين ماهيان از محيط طبيعي صيد مي شوند.
با اين حال توليد ماهيهاي زينتي آب شور دريايي امروزه متكي به صيد از آبسنگهاي مرجاني تحت يك پروتكل واحد و با برداشت از ذخيره گاههاي طبيعي به صورت 90 درصد از زيستگاههاي طبيعي مي باشد. اما متخصصين توانسته اند با كار و تلاش فراوان 10 درصد از سهم توليد جهاني اين آبزيان دريايي را با تكثير مصنوعي و در محيطهاي پرورشي تامين نمايند و با دستيابي به بيولوژي و رفتارشناسي توليد مثل اين ماهيان موفقيتهاي چشم گيري در تكثير اين ماهيان بدست آورند. هرچند كه پرورش بچه ماهيان دريايي با توجه به نو بودن كار تكثير و ژنتيك آنها هنوز با مشكلات و فراز و نشيبهايي همراه است، اما نويد بخش آينده اي روشن در اين صنعت است كه نه تنها باعث تكثير و بقاي بسياري از ماهيان زينتي و كمياب مي شود بلكه باعث حفظ نسل ماهيان دريايي و كنترل برداشت از زيستگاههاي طبيعي نيز مي گردد.
ادامه مطلب

سيکليد قرمز يا سيکليد جواهري(جؤال فیش)

سيکليد قرمز يا سيکليد جواهری(جؤال فیش)
اندازه اين ماهي که بومي رودخانه نيل ، کنگو و نيجر است تا 15 سانتيمتر مي رسد .بدن آن ظريف و باريک است و داراي پشتي بلند و کم عرض مي باشد ، باله هاي شکمي طويل و در انتها تيز هستند .در موارد عادي بدن آنها کمرنگ است ولِي هنگام تخم ريزي ،بخصوص رنگ ماده تيره مي شود .رنگ اصلي بدن آنها سبز زيتونِي تا خاکستري متمايل به قهوه اي در پشت و زرد روشن در قسمت شکمي است .در دوره تخم ريزي ، اين ماهي يکي از زيباترين سيکليدهاي آفريقايي مي باشد .در اين موقع ماهي نر برنگ قرمز تيره با نقاط سبز درخشان در آمده و قسمت جلويي شکم ماهي ماده زرد و قسمت عقبِي آن صورتي مي شود .به غير از مواقع تخم ريزي و مراقبت از نوزادان ، اين ماهي ها با ساير ماهي ها و نيز همجنسان خود ستيزه جويي مي کنند.بهتر است به صورت گروهی (یک نر با چند ماده نگهداری شود)،برای تکثیر این سیکلید باید کوزه یا ظرفی صیقلی داخل آکواریوم قرار داد.
ادامه مطلب

سیکلید فلاور هورن Fllower Horn

سیکلید فلاور هورن Fllower Horn
ازماهی های هیبرید هستند و از تلفیق چند نوع از سیکلید ها این ماهی تولید شده و اسم علمی ندارند در عوض اسم چینی دارند (Luohan). عده ای عقیده دارند که پیدایش این ماهی بر اثر جهش ژنتیکی سیکلید هاست ولی دلایل زیادی هست که این ماهی در اثر جفت گیری های انتخابی بشری بدست آمده است.
در چین ماهی پر طرفداریست و بدلیل رنگهای زیبای آن مثل آروانا مشتاقان زیادی دارد. شرایط سخت آکواریوم را از لحاظ دما، سختی آب و پ هاش و نیترات را تحمل میکند ولی بهترین پ هاش برای اون 7 تا 7.8 هست. ودمای 27 تا 32. مثل تمام سیکلید ها فضای بزرگ برای شنا و مخفیگاه را در آکواریوم دوست دارد ولی از گیاه طبیعی متنفر است. شن کف را هم بهم میریزد. تا 30 سانت رشد میکنند. در سطوح میانی و کف آکواریوم شنا میکنند، تقریباً انواع غذا هارا میخورند چه زنده و چه خشک ویا فریز شده.
ماهی بسیار مهاجمیست و عموماً با ماهی دیگری سازگاری ندارد. حتی میگویند بهتراست با دست به آنها غذا ندهید!
بعضی عقیده دارند که با سیکلید های بزرگ میشود نگهداری کرد. تانک بزرگی احتیاج دارد ( 120 در 60 ) چون سریع بزرگ میشود . 2 سانت در ماه!
تخم گذار هستند و از بچه هاشون مراقبت میکنند.تکثیر آنها سخت نیست و نزدیک 1000 تخم میگذارند.
بسته به رنگهایشان و بزرگی و رنگ قوز پیشانی آنها قیمت های متفاوتی دارند. چون رنگ حیوان در شرایط استرس بهتر میشود! بعضی از آنهاها را تو تانک های کوچک ویا آئینه دار میگذارند. مثل آروانا در چین به آنها اعتقاداتی نظیر آوردن شانس یا خوشبختی هم وارد میشود.می توان فلاور هورن را با پاروت قرمز اصیل(نژاد کینگ کونگ)جفن کنید وپاروت های بسیار زیبایی تکثیر نمائید.

ادامه مطلب

سیکلید گورخری(زندانی) cichlid_convict


سیکلید گورخری(زندانی) cichlid_convict
این ماهی متعلق به خانواده ی بزرگ سیکلیدها است . این بارش بومی گواتمالا تا پانامای غربی می باشد طولش به 8 تا 10 سانتیمتر می رسد این ماهی به رنگ خاکستری با 8الی 9 راه راه تقریباً مشکی می باشد که البته جلای بدنش نسبت به سرحال بودنش متغییر است در ضمن نوع دیگری نیزوجود دارد که کاملا سفید است و هیچ خطی در بدن ندارد و همراه با نوع نقش دارش به فروش می رسد بارش ذاتاً ماهی بسیارخشنی است وبااینکه دهان کوچکی دارد آرواره های بسیار قوی ودندان های کوچکش هنگام گازگیری عاقبت ناخوشایندی را برای ماهی مقابل رقم
می زند می توان گفت گونه سفید و بی نقش کمی آرام تر می باشد .
نر یا ماده بودن این ماهی به آسانی قابل تشخیص است ماهی ماده کمی کوچکتر و شکمش کمی متورم و در صورتی که آماده ی تخم ریزی باشد نسبت به آماده بودنش رنگ شکم از زرد تا برنزی می باشد،ماهی نر دارای باله های پر جلاتر و باله های پشت ومخرجش کاملا کشیده تر و تا انتهای دم و حتی بیشتر ادامه دارند هنگام جفت خوردن خشونت این ماهی زیاد می شود و در زمان تخم ریزی خشونت آنها بیشتر وزمانی که بچه ها سر از تخم در آورند این ماهی بسیار تهاجمی تر می شود به طوری که هیچ نوع ماهی دیگری را نمی توان همراه با آنها نگهداری کرد و همچنین به هر جسم خارجی عکس العمل نشان می دهند و به آن حمله ور می شوند و تا پای جان از فرزندان خود محافظت می کنند واگر احساس ترس و نا امنی کنند جای بچه های خود را پنهانی عوض می کنند ودر نهایت اگر بیش از حد بترسند فرزندان خود را می خورند تا دست کس دیگری به بچه ها یشان نرسد . بچه گیری از این ماهی بسیار آسان است و تنها وسیله ی مورد نیاز یک کوزه ی سفالی می باشد تا در آنجا تخمریزی کنند آکواریوم مورد نیاز هر چند کوچک باشد چندان مهم نیست شما در آکواریمی حتی که به طول 30 سانتیمتر می توانید از یک جفت بارش متوسط بچه گیری کنید ؛ بچه ها را مدت زیادی(( تا وقتی که در آکواریم فضا برای زندگی بچه ها باشد )) می توان در کنارپدرو مادرشان آنها را نگه داری کرد0 بعد از تخم ریزی بچه ها در حدود24الی 36 ساعت از تخم سر در می آورند و بعد از 5 روز شنای آزاد و دسته جمعی می کنند بچه بارش ها هر نوع غذای ریزی را می خورند،پدرو مادر می توانند غذای فرزندان خود را تا مین کنند البته بهتر است در ابتدا ازتخم میگو وبعدآ کاهوی کاملآ ریز شده وغذاهای پودری استفاده کرد.
خصوصیت دیگر بارش نر اسپرم آن است به طوری که با اکثر سیکلید ها قابلیت جفت شدن را داراست. بارش های دو رگه بسیار زیاد هستند حتی اسپرم بارش نر می تواند تکثیر بعضی از ماهی ها که تقریبا در آکواریم نا ممکن می باشد را ممکن می سازد((مانند پاروت فیش)) .
برای تغذیه ی بارش بهتر است از لوفاگ متناسب با دهانش وغذاهای گوشتی از جمله دل گاو و... استفاده کنید .بارش کاهو را دوست دارد وبه سرحال بودنش کمک می کند البته این ماهی شکارچی نیز است وماهی های کوچک را براحتی شکار می کند . می توان گفت محیط زندگی دررفتار این ماهی بسیار موثر است مثلآ اگر بارش را از بچگی با ماهی های آرام وگیاه خوار بزرگ کنید این ماهی مهاجم به ماهی بسیار آرامی تبدیل خواهد شد.(( البته به غیر از زمان جفت گیری)) .
برای خرید بارش آن را در اندازه های کوچکتر نسبت به ماهیان خود بخرید تا نتواند به آنها آسیب برساند.
ادامه مطلب

آموزش تهیه و نگهداری آکواریوم در خانه به صورت فیلم های آموزشی ( دوبله فارسی )

آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم


در این مجموعه شما با روش های حفظ و نگهداری صحیح آکواریوم آشنا می شوید. تفاوتی نمی کند شما آکواریوم کوچک انتخاب کنید یا یک آکواریوم بزرگ چیزی که در اینجا بیشتر انگیزه و علاقه مندی به یادگیری را افزایش می دهد دانستن گونه های آبزیانی است که می توانید آنها را نگهداری کنید زیرا این نکات برای شما بسیار لازم و ضروری است و داشتن اطلاعات بیشتر در مورد گونه ای که انتخاب می کنید خیلی مفید می باشد چرا که بعضی ماهی ها رشد زیادی دارند و برخی رشد کمتری دارند برخی گیاه خوارند و برخی گیاه خوار نیستند. بنابراین هر چقدر بیشتر در مورد ماهی ها و روش نگهداری آنها یاد بگیرید موفق تر خواهید بود .
در این مجموعه شما موارد زیر را خواهید آموخت :

1- انتخاب ماهی مناسب
2- ساخت و تنظیم آکواریوم
3- زیبا سازی آکواریوم
4- استفاده از گیاهان در آکواریوم
5- نور پردازی و دما
6- معرفی ماهی ها
7- تغذیه
8- تعویض آب
9- نگداری فیلتر
10- کیفیت آب
11- سلامتی ماهی ها
12- پرورش ماهی
به همراه برنامه بی نظیر Plasma Aquarum
آموزش تهیه آکواریوم
Plasma Aquarum دارای 9 آکواریوم مختلف از ده ها آبزی و ماهی های گوناگون از جمله ماهی های آب شیرین, آب شور, مارماهی و حتی کوسه های منحصر به فرد می باشد.
این برنامه به قدری زیبا و با کیفیت ساخته شده است که یک آکواریوم سفارشی گران قیمت به نظر می رسد.
Plasma Aquarum اولین DVD آکواریومی است که برای پلاسمای صفحه عریض و تلوزیون های LCD طراحی شده و یک آکواریوم خیره کننده با کیفیت بالا می باشد.
شما میتوانید جندین دالبی مختلف را برای موسیقی متن انتخاب کنید از جمله : صدای طبیعی آکواریوم , صدای آرامش بخش کلاسیک و …
این برنامه ساعت ها آرامش و سرگرمی را برای شما و تمام خانواده به ارمغان می آورد و برای میهمانیها و ادارات نیز مناسب می باشد.
این مجموعه در قالب دو حلقه DVD شامل آموزش نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی و برنامه آکواریوم ویدئویی به خریداران گرامی عرضه می شود.
به صورت مالتی مدیا ( قابل اجرا در کامپیوتر )

قیمت: 3,500 تومان

روش خرید: برای خرید آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول یا محصولات مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

خرید آموزش روش تهیه و نگهداری آکواریوم


محل قرار گیری لینک باکس



لینک باکس توکان
 
ساخت سال 1388 مختصر و مفید درباره ماهیان زینتی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده